I höst införs så kallad samlad skoldag i samtliga kommunala förskole- och lågstadieklasser på Gotland.
Samlad skoldag innebär ett tätare samarbete mellan fritidshemmen och skolan. Man kan säga att fritidspedagogerna kliver in i skolan och undervisningen på ett annat sätt än tidigare.
- Deras pedagogiska resurser tas mer tillvara, säger Torsten Flemming på Norrbackaskolan.
Fler vuxna kring barnen
Han vet, för Norrbackaskolan är en av några få skolor på ön som redan infört modellen med samlad skoldag.
- Vi har smugit in det under några års tid, säger han.
Han såg att med ett tätare samarbete mellan lärare och fritidspedagoger blev det fler vuxna kring barnen i skolan. Fler elever nådde de uppsatta målen och dessutom blev det bättre stämning på arbetsplatsen.
- Man får helt enkelt roligare på jobbet, säger Torsten Flemming.
Bara vinster med andra ord.
Och den bilden bekräftas av lärare och fritidspedagoger på skolan.
- Det är jättebra. Vi ser barnen över hela dagen och i många olika situationer. Jag ser bara fördelar med den här modellen, säger fritidspedagogen Kicki Fredriksson.
Hon jobbar på avdelning Svanen i årskurs 3. Där finns även klassläraren Annelie Söderberg och fritidspedagogen Jenny Larsson samt en barnskötare/elevassistent (som dock inte var närvarande vid GT:s besök).
Fritidshemmet och elevernas klassrum ligger vägg i vägg. För barnen är det en helhet.
Det är skolan helt enkelt.
Och det är väl något av tanken med samlad skoldag, att de skarpa gränserna mellan fritids och skola suddas ut. Och att barnen får ta del av både skolans mer teoretiska undervisning och den mer praktiskt inriktade fritidspedagogiken.
- Vi kompletterar varandra. Jag planerar verksamheten utifrån läroplanen och skapar teman som vi kan samarbeta kring. Den teoretiska undervisningen sköter jag i klassrummet och på fritidstimmarna får barnen jobba praktiskt med samma tema, säger läraren Anneli Söderberg.
Bygger och lär
När GT besöker de 26 barnen och deras pedagoger jobbar de med ett matte-tema. Det handlar om mått och skalor och i klassrummet sitter Anneli Söderberg med en grupp som dokumenterar arbetet i skrift med hjälp av laptops. Och i rummet bredvid håller den andra halvan av klassen på att bygga modeller efter egna ritningar ihop med fritidsfröknarna.
- Vi bygger ett badrum, berättar Frida Andersson och Karl Nordell.
Badrummet har både pool och bastu. Poolen har de byggt av en plastbytta och små remsor av blått, fluffigt tyg.
Nu funderar de på hur personerna som bor där ska se ut. Hur stora de kan vara och vad de ska bygga dem av. Kicki Fredriksson stöttar och ger råd.
Hon vänder sig till oss och pekar på byrån vid ena väggen.
- Den är fylld med skräp som vi tar med hemifrån. Numera ser jag byggmaterial i nästan allt. En tom pumptvål kan bli en dusch, plastbitar kan bli vatten och så vidare.
Fanny Ardin har nyss fyndat från byrån. Av ett metallhölje till ett värmeljus, ett sugrör och ett litet plastlock har hon gjort en riktigt snygg golvlampa. Hon visar stolt upp den.
- Vi fritidspedagoger jobbar mest med det praktiska. Här får barnen utveckla sin kreativitet. Samhörighet och kreativitet är två viktiga grundpelare i vårt arbete, säger Kicki Fredriksson.
Allt är roligt
Vi frågar barnen vad de tycker är roligast i skolan. Om det är arbetet i klassrummet eller när de jobbar mer praktiskt i smågrupper. Men de kan inte välja.
- Allt är så roligt! säger Fanny Ardin.
På Norrbackaskolan har man lagt passen då skola och fritids jobbar tillsammans i början och slutet av skoldagen. Det är då man anser att eleverna har som störst behov av att få vara i en mindre grupp.
- Med samlad skoldag får vi större möjlighet att jobba i halvklass. Jag som lärare får mer tid för barnen, mer tid för var och en. Det känns som ett naturligt sätt att jobba och jag tycker att det blivit lugnare, säger Anneli Söderberg.
Torsten Flemming tror att ökat samarbete i skolan är nödvändigt.
- Läraryrket har blivit mer komplext och då är det bra att inte vara ensam, säger han.