Helikopterpådrag efter stulen sändare
Hade tjuven insett vaddet var han stal ombord på lastfartyget Nordwest i Visby hamn så hade han säkert låtit bli. Och kanske var det när helikoptern började smattra ovanför hans huvud som han förstod sitt misstag och slängde sitt byte i en bäckravin i Palissaderna nedanför lotsstationen.
Detsamma händer när utrustningen tas loss från sin behållare. Det hörs ingenting, men nödsändaren sänder radiovågor till satelliter, radiovågor som uppfattas av såväl Sjöräddningscentralen i Göteborg som av de trafikflygplan som passerar i området.
Och det var precis vad som hände.
Klockan 21.23 i tisdags kväll fick Sjöräddningscentralen första telegrammet om en båt i nöd. De kunde snabbt identifiera att nödsignalen tillhörde lastfartyget Nordwest och ganska snart även konstatera att fartyget låg vid kaj i Visby.
Larm från luften
- Men vi undersöker ändå alltid vad som har hänt, berättar Tommy Alexandersson, Sjöräddningscentralen i Göteborg. Så vi larmade Norrlandsflygs räddningshelikopter. De har utrustning ombord för att kunna pejla in området som signalen kommer i från.
Samtidigt kom flera larmrapporter in, bland annat från ett Lufthansaplan som passerade över Gotland och hade uppfattat nödsignalen.
- Helikoptern var i luften över Visby hamn klockan 22.59, berättar Björn Wrandel, som arbetade på Sjöräddningscentralen i tisdags kväll.
Och ganska snart kunde de lokalisera i vilket område sändaren befann sig. Därefter fick de parkera helikoptern och till fots söka igenom området med en handpejlingsutrustning, ungefär som den Radiotjänst använder vid tv-pejling. Utrustningen fortsätter att sända ända tills någon stänger av dem, så det gäller att hitta den.
Hopp om försäljning
Och klockan 23.46 fick man napp. Nödsändarutrustningen låg slängd i en bäckravin i Palissaderna, mellan hamnen och lotsstationen uppe på höjden.
- Tjuven trodde förmodligen att det var någon sorts avancerad elektronisk utrustning som han kunde sälja, säger Tommy Alexandersson. I stället utlöste han ett pådrag med Sjöräddningen, helikopter och polis.
Vanlig på fiskebåtar
Tidigare var det enbart fartyg i handelsflottan som hade den här typen av nödsignalsutrustning, men idag är det inte ovanligt ombord på fiskebåtar och fritidsbåtar.
Nödsändarutrustningen är ofta orange, avlång i formen. Runt 40 centimeter lång och väger sju-åtta kilo. Och den bör alltså inte tas ur sin behållare ombord på båten om man inte vill påkalla Sjöräddningens uppmärksamhet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!