"Hemligt" när Gotlandia blev av med strumporna
För två år sedan byttes "räddningsstrumporna" på Destination Gotlands snabbfärja Gotlandia ut mot ett helt annat system för evakuering. Bytet skedde efter ett flertal misslyckade tester av den befintliga utrustningen. Sjöfartsinspektionen gick till slut så långt att man starkt övervägde att dra tillbaka godkännandet för alla liknande system, som då var installerade på svenska fartyg.
Redan från början var det krångel med den livräddningsutrustning som var installerad ombord.
Det är en utrusning som är tänkt att fungera så att passagerare evakueras till livräddningsflottar genom en "strumpa".
Vid de obligatoriska tester som gjordes i samband med leveransen upptäcktes fel och brister i sådan omfattning att testerna fick göras om såväl en andra som en tredje gång innan Sjöfarsverket slutgiltigt godkände installationen.
Livräddningsutrustning av den här sorten packas om varje år och i samband med den första ompackningen upptäcktes åter en rad brister. Sjöfartsverket sände i februari 2002 ett skarpt formulerat brev till leverantören (AS Selantic, Norge) av livräddningssystemet, som kallas MES. Man uteslöt inte att de brister som uppdagats hade funnits då utrustningen slutgiltigt placerades och installerades.
Misslyckad övning
I november 2003 genomfördes en livräddningsövning, som av Sjöfartsinspektionens rapport att döma gick mycket dåligt. Babordssidans MES-station fungerade inte alls och övningen fick avbrytas. Exempelvis blåstes livflottarna inte upp på avsett sätt utan en av flottarna hamnade upp och ned på en annan!
- Om det varit ett "skarpt läge" hade hälften av fartygets evakueringsförmåga varit obrukbar då stationen helt enkelt inte fungerade, skriver Sjöfarsinspektionen.
Det var också tveksamt om styrbordssidans station skulle ha fungerat om det varit allvar eftersom man tvingades vidta en rad extraåtgärder som tog 30 minuter att genomföra.
Tron på systemets tillförlitlighet hade fått sig en allvarlig knäck, kan man utläsa av Sjöfartsinspektionens rapport.
Nytt misslyckande
Meningen var att det misslyckade försöket, som ägde rum i stilla vatten i Visby hamn i oktober 2003, skulle följas upp av en ny test. Denna var avsedd att äga rum i Falkenberg den 8 januari 2004. Den till Gotlandia omdöpta färjan brukar ligga i vinterförvar på denna ort.
Något prov blev det emellertid inte den 8 januari. MES-systemets nya representanter, (det företag som levererade systemet från början har köpts upp av ett annat företag, Viking Life Saving) hann emellertid inte få systemet klart för test den aktuella dagen utan senarelade provet till den 12 januari. En del modifieringar gjordes under tiden.
Provet startade med att barbords system aktiverades, men inte heller nu fungerade det. Provet avbröts och blev naturligtvis underkänt. Det var ett nytt fiasko för utrustningen.
Efter detta formulerade sig fartygsinspektör Ulf Hobro så här:
Godkännandet ifrågasatt
- Med hänsyn till de problem som uppkommit vid ovanstående test och olika utlösningstester tillbaka i tiden bör man starkt överväga om att dra tillbaka godkännandet av Selantic MES system SES TFF 140 , som är installerade på svenska fartyg. Man bör även ta hänsyn till att detta är den enda livräddningsutrustningen ombord på HSC Gotlandia vid ett övergivande...
Destination Gotland tog konsekvenserna av alla misslyckade försök och beslutade att installera en annan räddningsutrustning. Den räddningsstrumpa för evakuering som fanns i det tvivelaktiga systemet ersattes med ett system med en "rutschkana". Den nya utrusningen har alltså funnits på Gotlandia under två säsonger och inte resulterat i någon kritik från Sjöfartsinspektionen. Det är samma system som kommer att finnas på den nya snabbfärja som just nu färdigställs i Italien.
Begränsad tid kvar
I nuläget vet man inte hur lång tid HSC Gotlandia har kvar i Gotlandstrafiken, men det är möjligt att dagarna inte är så många. Hon ligger i Falkenbergs hamn men kommer att sättas in i trafik igen i april. Går det som Destination Gotland vill kommer hon redan i juni att ersättas av "italienskan", men det är Rikstrafiken som bestämmer om det bytet får göras.
Det är alltså två år sedan Gotlandia under vinteruppehållet i Falkenberg fick ett nytt livräddningssystem. Faktum är att detta inte varit omtalat i lokalpressen förrän nu. Pressansvarige på Destination Gotland, Per-Erling Evensen, menar att man inte bedömde det som någon större nyhet att man bytte ut ett icke fungerande livräddningssystem mot ett annat och därför inte gav ut någon pressinformation om det hela.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!