Det är Svenskt Näringsliv som undersökt hur de största kommunerna använder sina hemsidor för att kommunicera med näringslivet.
Undersökningen bygger på hur de olika kommunerna uppfyller 16 olika kriterier, såsom information om Lagen om offentlig upphandling, kommunens system för etablering av fristående alternativ, existerande ramavtal och om det finns kontaktpersoner för näringslivet.
– Kommunerna har en viktig roll att spela när det gäller tillkomsten av nya företag och att förbättra möjligheten för det redan existerande näringslivet och då blir hemsidan betydelsefull, menar Monica Renstig som författat rapporten.
– I vissa fall kan man undra om kommunerna har inställningen ”internet, vad är det det”, säger hon vidare.
– En bra kommunwebb gör skillnad. Idag växer tjänstemarknaden och kommunen kan uppmuntra presumtiva företagare genom att ha informativa hemsidor. Det handlar om att förbättra det lokala företagsklimatet, vilket gagnar oss alla, anser Birgitta Laurent, konkurrensexpert på Svenskt Näringsliv.
Överst i rapporten hamnar Nacka och Umeå och sämst anser Svenskt Näringsliv att Jönköping och Malmö är.