Het testtur med Hondas vätgasbil

- Det här är startskottet för Gotland ring. Detta är vårt stora genombrott. Samtidigt är det historiskt att Hondas nya bränslecellbil som drivs med vätgas, körs här. Det är också den första europeiska testkörningen av bilen!

Foto:

Gotland2007-06-26 01:08
Det säger en både glad och stolt Alec Arho Havrén när GA i går besökte Gotland ring och fick se den nya vätgasbilen, en stor mörk sedan som med en tank på 170 liter vätgas kan ta köras cirka 50 mil, innan det är dags att tanka. Med ett drivelement som nu bara väger 67 kilo, omvandlas vätgasen till el och vatten.- Det är som ett spöke som tyst flyter förbi och trots att den bara är en konceptbil så upplevs den som en redan färdig bil, tycker Alec Arho Havrén. Han får medhåll av motorjournalisten Bengt Dieden, som var en av de speciellt inbjudna som fick provköra.Historiskt
- Ja, det känns historiskt. Det är som en stor elbil. Men i dag kostar den drivenhet som finns i bilen miljoner. Detta är ju den tredje generationen av drivenheten som Honda har tagit fram. Hur mycket man har lagt ner på forskning och teknik, innan man är så här långt framme, det är sådana summor så det vill ju Honda inte tala om, säger Bengt Dieden.I slutet av år 2008 är det meningen att bilen ska lanseras på den amerikanska och japanska marknaden. Vad den kommer att kosta vet ingen i dag. Målet är naturligtvis att en dag vara ersättningen för dagens bensindrivna bilar. Det vill säga den dag bensinen är så dyr, att det kan löna sig att välja vätgas i stället. Från 200 till 67
Thomas Brachmann, Hondas chef i Europa, berättar om den fantastiska utvecklingen av vätgasanläggningen. Det första driv-elementet som fanns klart 1993 vägde 200 kilo. Tio år senare vägde nästa 96 kilo och nu med förra årets nya drivelement är man nere på en vikt av bara 67 kilo! Uteffekten är på 100 kilowatt, motsvarande ungefär 130 hästkrafter.- Det känns historiskt för Sverige och Gotland att den första testkörningen i Europa sker på Gotland ring på norra Gotland. PR-team från hela världen är på plats och det läggs ner miljoner under de tre veckor man finns på Gotland, säger Alec Arho Havrén.Det gäller exempelvis pengar som läggs på hotellboende som på Furillen, Medeltidshotellet och Wisby hotell. Det handlar om den gotländska matkulturen och miljön runtomkring för de utvalda journalisterna från tio stora tidningar i världen och från olika tevebolagSpecialdesignade bord och stolar finns uppställda inne i en byggnad på Gotland ring. Där kan journalisterna också skriva och skicka sina artiklar och bilder trådlöst. Hondas PR-folk, liksom funktionärerna på Gotland ring, gör vad man kan för de speciellt inbjudna tidningarna och tevebolagen. På plats finns nu också Claes Friberg, som från 1 september är ny operativ chef för Gotland Ring. Han har ett förflutet som bland annat IT-officer på P 18:s stab och sedan jobb på Försäkringskassan innan det här dök upp.Ekoprofil
Själva testkörningarna pågår under en veckas tid och i går inledde man med seminarier inne i Visby. Det handlade om skandinaviska satsningar på vätgas, om testprojekt i Malmö och om Hondas teknologiutveckling och miljöarbete.- Det här är jättebra PR för Gotland. Det här passar Ekokommunen Gotland och Gotland rings ekologiska bana. Det finns ingen liknande miljö som den vi kan erbjuda på Gotland. Bara den fantastiska matkulturen som finns här betyder oerhört mycket. Jag hoppas att vi inom ett par år ska få en lansering till här.Det säger Alec Arho Havrén, som också har andra planer. Han har fått i uppdrag att rita en motorbana i Thailand och ska också starta ett projekt i Kina.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om