Hetaste spåret - en rysk pråm
En rysk pråm kan ha orsakat krocken mellan två Gotlandsfärjor i torsdags.- Den var ett störningsmoment. Dessutom fanns ett antal fritidsbåtar i området, bekräftar Haverikommissionens ordförande Göran Rosvall för GT.Inte heller har man uteslutit att den tekniska utrustningen verkligen var felfri.
Foto: FREDRIK PERSSON
"Betydande storlek"
Mest intressant i utredningen just nu är en rysk pråm av "betydande storlek", som lastat under natten till torsdagen och som låg ankrad strax norr om den rutt som Gotlandia tar i det trånga sundet.
- Jag vet inte exakt om hon är 100 meter lång eller 50 meter lång, men det handlar om ett fartyg av betydande storlek.
- Hon hade dessutom ankarlinor som spretade åt olika håll, säger Göran Rosvall, kommissionens ordförande.
- Så vitt vi vet så låg hon inte fel; hon låg vid sidan av farleden. Men man kan ju tänka sig att utredningen visar att man inte borde få ankra på en sådan plats i framtiden, resonerar Göran Rosvall.
Finskt fartyg utesluts
Det finska tankfartyg, som tidigare har nämnts som tänkbart störningsmoment och som också legat för ankar norr om farleden, är närmast avskrivet, säger Göran Rosvall.
- Tankfartyget hade knappast någon betydelse i sammanhanget.
Haverikommissionen har ännu inte fått tag i befälhavaren av den ryska pråmen, och man vet i nuläget inte exakt varför den låg där den låg vid olyckstillfället. Sannolikt är fartyget på väg tillbaka mot rysk hamn och en av Haverikommissionens uppgifter just nu är att få tag i det aktuella fartyget och dess besättning.
Ytterligare fartyg kan ha utgjort större eller mindre störningsmoment i samband med kollisionen. Området är populärt bland nöjesseglare, och att det fanns ett antal fritidsbåtar i trakten vid tiden för olyckan är redan fastslaget. Däremot vet man i nuläget inte hur stor skada de eventuellt gjort.
- Det fanns fritidsbåtar i området, men om de också utgjorde något störningsmoment för Gotlandia vet vi inte, säger Göran Rosvall.
Under den gångna helgen har Haverikommissionen börjat undersöka fartygens "svarta lådor", och man har också genomfört en noggrann undersökning av den tekniska utrustningen, bland annat radarsystemet.
Som GT berättade i lördags, byttes delar i HSC Gotlandias ena radarsystem för en vecka sedan. Utredarna har ännu inte kunnat utesluta att detta kan ha haft betydelse.
Väntar på slutrapport
- Om man gör en reparation och någonting händer strax därefter, kan det naturligtvis hända att någon del påverkats vid reparationen. De premilinära rapporterna säger att det inte är så, men vi väntar ännu på den slutgiltiga rapporten, säger Göran Rosvall.
Inom kort ska nu Haverikommissionen göra intervjuer med bland annat de skadade ombord på HSC Gotlandia II, för att utröna bland annat hur räddningsarbetet fortlöpte ombord.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!