Historien om skutan Clara

Klintehamn var en gång i tiden Gotlands viktigaste hamn med redare som Donner, Cramér, Smitterberg, Snöbohm, Herlitz, Lindström och många fler. August Lindqvist och Erik Olsson har till en del uppmärksammat det i sina böcker, men i övrigt finns inte särskilt mycket skrivet om Klintehamns sjöfartshistoria.
Nu vill Klinte hembygdsförening bättra på den saken när den inför sitt årsmöte i april i vanlig ordning ger ut en liten skrift. I år handlar skriften helt och hållet om Klinte-skutan Clara, och i framtiden kan det bli ännu mer i samma ämne.
Skriften är gjorde av Leif Kindahl, som sedan drygt 20 år tillbaka är fritidsboende i Klintehamn. Utan att ha någon direkt anknytning vare sig till sjöfart eller gamla Klinte har han lagt ner ett omfattande arbete för att kunna berätta om Clara och hennes historia.

Gotland2006-03-23 06:00
- Ett stort tack till Leif som tagit sig an ämnet sjöfart från Klintehamn. Jag har själv länge funderat på saken, men inte kommit till skott, säger hembygdsföreningens ordförande Peder Ahlström.
I skriften, som är på drygt 20 sidor i A5-format, ger Leif Kindahl en bred bild av Clara. Man får läsa om hennes ägare och besättning, om laster och hamnar och mäklare, om maten ombord, om besättningens löner och rederiets ekonomi. Under 1905, det kanske mest lönsamma året, seglade Clara in runt 12 000 kronor, och det var inte så illa för den tiden.

Pampig rigg
Clara, byggd i Danmark 1865, hörde hemma i Klintehamn perioden 1902-1918. Ett ganska pampigt fartyg med rejäl rigg Hon förde upp till tio segel och var riggad som toppsegelskonert.
Claras ägare under Klinte-tiden var ett partrederi med ett tiotal personer.Däribland främst köpmannen Edvard Snöbohm och skepparen Nils Jönsson, den senare från 1908 huvudredare och även skutans befälhavare under de flesta åren. När han dog övertogs Clara av hans änka Lina, som inte minst Erik Olsson berättat om som en kraftfull och originell kvinna.
I ett kapitel berättar Leif Kindahl också om diverse dramatiska situationer som Clara och hennes besättning fick uppleva. Till exempel en kollision i Kalmarsund, en besvärlig läcka i Öresund och en tuff resa i hårt väder från Visby till Gävle.
En helt annan historia handlar om smuggling av sprit från Tyskland där skeppare Jönsson åkte dit ordentligt.

Kan bli mer?
Leif Kindahl har haft stor hjälp av de hos hembygdsföreningen bevarade loggböckerna och räkenskaperna från Clara även om materialet är långt ifrån komplett. Han har kunnat illustrera sin skildring bland annat med målningar av Erik Olsson och Artur Wahlby, och i hembygdsföreningens samlingar finns ett fotografi som visar en tavla av Clara målad av Axel Ekström. Det skulle vara intressant att veta var den tavlan finns idag.
Det är ett imponerande arbete som Leif Kindahl har lagt ner på den här skriften, och det skulle vara roligt om det kunde bli en fortsättning. Det finns som sagt mycket att ta upp om gamla tiders sjöfart i Klintehamn, och som underlag kan användas den sammanställning av Klinte-fartyg som Skeppargillets Agne Månson gjort upp och som han lämnat över till Klinte hembygdsförening.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om