Och mellan alla köande passade barnen på att prova sina nyförvärvade leksaker.
Kläder i massor, sorterat i storlekar, skor, leksaker, kramdjur, spel, skivor, böcker och tidningar. Men även större prylar som barnvagnar från 250 kronor fanns med i sortimentet på Lövsta.
Romabon Anci Jakobsson är initiativtagaren till Lövstamarknaderna. Hon arbetade tidigare i livsmedelsbutik men numera hemifrån och saknade de sociala kontakterna och hade ett barn som växte ur kläderna.
- Då kläckte jag den här idén och i december 2004 hade vi den första begagnatmarknaden, då i bygdegården.
Arrangemanget skiljer sig lite från vanliga loppisar. Visserligen deltar olika säljare men kläderna sorteras i storleksordning och det är gemensamma utgångskassor. Vems persedel eller föremål som säljs håller man ordning på med hjälp av tejplappar.
Barn är det tema som återkommer oftast och det brukar var en sådan marknad i mars och en i september. Böcker-film-musik har det varit och en gång har man haft auktion. En auktion är också det som står närmast på programmet. Den hålls i maj och "utan stora möbler och antikviteter".
I oktober provar man för första gången med tema hobby och fritid. Ett tema som ligger Anci Jakobsson varmt om hjärtat eftersom hon själv gjuter föremål i betong.
I september är det dags för tema barn igen (den är redan fullbokad av säljare).
Gamla klädbekanta
- Det är mycket jobb innan men det är kul. Och bra respons från de som kommer. Och det går att fynda, man kan fyllla en kasse för 200 kronor.
Eftersom barntemat återkommer två gånger per år dyker även en del igenkännbara plagg upp igen.
- Vissa plagg återkommer varje år, det blir lite byteshandel över det hela, skrattar Anci Jakobsson.
En av de som letade plagg på Lövsta var Anna Fagerberg som åkt ut från Visby. Dottern Filippa var med och valde företrädesvis kläder i blommigt.
- Med två barn och ett tredje på gång är det här ett bra alternativ. Det är både billiga och dyrare priser, man får vara uppmärksam, samma plagg kan kosta från fem kronor till 40.
Hon har besökt flera liknande försäljningar och konstaterar att det blir mer och mer folk.
- Det märks att det är lågkonjunktur, det är knökfullt när det är barnloppis.