Det är inte första gången Carlskrona patrullerar Adenviken. Under 2010 var hon på plats i sex månader utanför Somalia för att skydda handelsfartyg från pirater.
- För fartyget och stora delar av hennes besättning är det är uppdraget inget nytt, vilket är en fördel naturligtvis.
Vad kommer era uppgifter att vara?
- Desamma som under tidigare uppdrag, det vill säga att skydda handelsfarygen i området.
Finns det några gotlänningar ombord?
- Nej, inte just nu. Om vi får Gotland representerat på vårat uppdrag i Adenviken vet vi inte ännu. Den slutgiltiga besättningen sätts samman i höst, men den kommer att bestå av de sjömän som finns inom försvarsmakten.
Vad kan man förvänta sig när man åker till ett så oroligt område?
- Det är svårt att säga, mycket av tiden går ut på att vänta. Man gör samma rutinmässiga saker varje dag, ser massa hav och fartyg men hela tiden med vetskapen om att man kan tvingas ingripa med mycket kort varsel. Förra gången vi var på plats behövde vi aldrig ingripa men man lever hela tiden med vetskapen om att det kan hända saker.
Hur många fartyg blir attackerade av pirater varje år?
- Senaste exemplet var faktiskt ett fartyg från Wisby Tankers som blev attackerat utanför Västafrika ganska nyligen.
Ni kommer att göra er insats inom ramen för operation Atalanta. Kan du kort beskriva den?
- Det började som en efterföljare till ett franskt initiativ 2007 där man eskorterade fartyg mellan Mombasa och Mogadishu. Redan då tittade försvarsmakten på en egen insats. Sedan startade operation Atalanta 2008 med ett starkt FN-mandat. Huvuduppgiften är att skydda matleveranser till nödlidande somalier. Kopplat till det ska man också skydda annan sjötrafik i området och förhindra piratattacker.
På vilket sätt passar HMS Carlskrona för ett sådant här uppdrag?
- Hon är byggd för att segla på världshaven med lång uthållighet och bra förutsättningar för besättningen att må bra ombord.
Hur förbereder man sig för att åka till Adenviken?
- Det är vädigt personligt, men bortsett från det är uppgifterna ombord där nere inte så olika från de vi gör hemma. Skillanden är att det är skarpt läge om det händer något. Det finns både läkare och all tänkbar sjukvårdspersonal ombord som hälper till med mentala förberedelser. Som besättning på en sådant här uppdrag måste man ju också fråga sig om man är beredd att utsätta sig för de risker som finns. Det är precis samma förberedelser som för de soldater som exempelvis åker till Afghanistan.