Höfter skakas och huvudet bärs som ett tak över kropp i balans Maria Hansson lär ut orientalisk dans i Fröjel
Egentligen handlar det om arabisk och turkisk dans, säger gotländskan Maria Hansson, danslärare och artist med inriktning på folkdans från Turkiet och Mellanöstern med tonvikten lagd på Egyptens danser.I helgen höll hon kurs i orientalisk dans på Gotland. Här fylldes den gamla skolan i Fröjel av ett gäng danserskor, spännande musik och fascinerande rörelser.
Det är de orientaliska folkdanserna som intresserar mig mest, med den kultur och den musik dessa danser för med sig, förklarar hon medan ett betvingande trumsolo tonar bort i Fröjel gamla skola.
Där träffades i helgen ett gäng gotländskor som i flera år har dansat tillsammans med läraren Marie Carlsson. I helgen var hon själv en av eleverna som lärde nytt under ledning av proffsdanserskan Maria Hansson.
Koncentrerat följer gruppen Marias instruktioner. Med tyngdpunkten i magen lyfts fötter ner, höfterna skakas och huvudet bärs upp som ett tak över kropp i balans.
Glöm inte accenterna. Hårda rörelser ställs mot mjuka. Anisktsuttrycket ska följa dansens rörelser tillsammans med händer, armar och ben.
Den orientaliska folkdansen byggs upp i lager på lager genom steg och rörelser. Vi börjar med fötter och ben och fortsätter med skakningar i i höften. Det är inte lätt och det jobbigaste är att få dansen att se lätt ut. Den dansande ska följa musiken i en böljande rörelse med accenter, förklarar hon.
Den som har väntat sig avklädda damer med briljanter i naveln och mynt i behån tar miste. Här är det fråga om påklädda kvinnor i svepande långa kjolar över en topp och däremellan en färgstark schal i lös drapering runt midja, buk och bak.
Här handlar det inte om magdans som den visades första gången 1897 på världsutställningen i Chicago, och som utvecklades till en konstdans som skapades för scenen på 1930-talet.
Det var då danserskorna kläddes av och kvinnor och barn inte tilläts i publiken. Den sortens magdans gjordes för pengar, och så är det fortfarande. Vi vill få bort den synen och visa att det finns å mycket mer i den orientaliska dansen, säger Maria och Marie.
Med stadiga kliv och balans i benen går gruppen över golvet. Det är tyngd och rytm i rörelserna som accentueras av skakningar i höften, uppföljda av böljande rörelser i armar och händer.
Skakningar och twist växlar om med egyptisk gång och efter en timmes träning sätts de tre rörelserna samman. Dansarna räknar in åtta slag i takten och dansen böljar fram till musiken.
Det ska vara kraft i höfterna och luft mellan låren. Då kommer den nödvändiga tyngden och balansen i dansen, säger Maria Hansson som inte bara är dans-pedagog. Hon är också artist med orientalisk folkdans på programmet.
Jag uppträder på restauranger och offentliga- och privata fester och lägger upp ett program som passar för tillfället. Det kan vara allt från klassisk dans med klassisk arabisk musik till vild zigenardans och dans till arabisk eller turkisk popmusik. Orientalisk dans innehåller så många uttryck, och det är musiken som bestämmer och talar om vilken dansform som gäller.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!