Högt telefontryck hos Geab – "Fler samtal från kunder"

De höga elpriserna har gjort att många kunder hör av sig till Geab och ber om tips och råd. Trycket är så högt att bolaget förstärkt sin kundtjänst. "Något liknande går inte att relatera till i närtid", säger Geabs vd Oskar Lindehejd.

De höga elpriserna gör att Geab får in fler, och längre, telefonsamtal från sina kunder än tidigare. "Det handlar mycket om att man vill ha energibesparande tips och vad man själv kan göra för att få lägre kostnader", säger bolagets vd Oskar Lindehejd.

De höga elpriserna gör att Geab får in fler, och längre, telefonsamtal från sina kunder än tidigare. "Det handlar mycket om att man vill ha energibesparande tips och vad man själv kan göra för att få lägre kostnader", säger bolagets vd Oskar Lindehejd.

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2022-10-03 06:02

På Geabs hemsida skriver bolaget ut att de kunder som just nu ringer till bolaget kan drabbas av långa väntetider. Anledningen är att det råder högtryck hos Geabs kundtjänst.

– Under året har vi haft ett högre tryck än tidigare, och det började när elpriserna gick upp för ungefär ett år sedan. Från sommaren och framåt har vi märkt av ytterligare ett högre tryck där vi får fler samtal, och kan även konstatera att samtalen blir längre i samband med att frågorna blir mer komplexa, säger Geabs vd Oskar Lindehejd.

Vad är det för typ av frågor som kunderna har?

– Det handlar mycket om att man vill ha energibesparande tips och vad man själv kan göra nu när det är så höga elpriser. Man vill även ha hjälp med sitt avtal.

undefined
Oskar Lindehejd, vd på Geab.

För att möta kundernas behov har bolaget förstärkt kundservice under hösten, man har samlat svaren på de vanligaste frågorna på sin hemsida och under de kommande veckorna kommer Geab tillsammans med Energicentrum att besöka, i tur och ordning, Slite, Roma och Hemse för att besvara frågor och funderingar från allmänheten. 

– Det råder ett helt nytt marknadsläge just nu där det är stor osäkerhet kring det som händer med elpriset, och det som händer i omvärlden som påverkar elpriset. Något liknande går inte att relatera till i närtid, så det är förståeligt att kunderna har mycket frågor och funderingar. Därför gör vi vad vi kan för att besvara dem så gott vi kan.

Upplever du att kunderna känner en oro kring elpriserna när de kontaktar er?

– Människor hanterar den rådande situationen olika, men jag tycker främst det verkar handla om att kunderna är angelägna om att kunna påverka sin elfaktura och förstå vad det är som gör skillnad. 

undefined
Geab har under hösten förstärkt sin kundtjänst för att kunna ta emot alla samtal från kunderna.

Oskar Lindehejd berättar att många frågor som kommer in till Geab handlar om de olika elavtal som bolaget har.

– Det vi märker är att kunderna i större utsträckning vill ha rörligt pris än bundet för tillfället då det har blivit stor prisskillnad på de olika alternativen.

Det har under de senaste månaderna kommit rapporter om att vissa elbolag tar bort möjligheten att teckna bundna elavtal. Det är dock inte en väg som Geab valt att gå.

– Bundet alternativ finns. Jag tror nog att många säkert hade velat ha ett fast pris i och med tryggheten som det ger, men inte på den prisnivå som gäller i dagsläget. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!