De senaste årens fraktkostnadshöjningar slår hårt mot det gotländska näringslivet. Företagen inom jord- och skogsbruk samt livsmedelsindustrin har en merkostnad på 25-30 procent på färjorna, jämfört med motsvarande transportsträcka på fastlandet.
- Fraktkostnaderna höjs i etapper hela tiden och vi konkurrerar inte på samma villkor här på ön, säger Anna Törnfelt.
LRF menar att investeringsviljan minskar med högre fraktkostnader. Det blir allt svårare att behålla produktion och förädling på ön när det blir ekonomiskt gynnsamt att investera i anläggningar på fastlandet i stället.
Tuff marknad
- Det är en tuff marknad där det är priset som styr. Vi såg det nyss hos Arla, där delar av A-filstillverkningen flyttas. Potatis- och grönsaksodlare kan vara nästa sårbara grupp som drabbas. I slutänden kan till och med turistnäringen bli lidande om ön förlorar företag, säger Anna Törnfelt.
Låg aktivitet
Hon menar att det varit väldigt låg aktivitet från regionens sida i diskussionen med Näringsdepartementet och infrastrukturministern. LRF Gotland uppmanar därför regionen att ta tag i frågan och hitta lösningar när det gäller fraktpriserna. Ett nytt möte med Trafikrådet kommer att hållas i september, då Anna Törnfelt hoppas på en utförlig redovisning av vad frakten betyder.