Högkonjunktur och nya vanor ger utrymme för specialbutiker
I takt med att antalet stormarknader ökar blir även de små specialbutikerna allt fler.
Handeln har blivit bättre på att pressa priser men den som inte vill eller klarar det får hitta en egen nisch. Och marknaden finns.
- Vi har en tudelad handel i dag och det är en utveckling som accelererat på senare år. Moderna konsumenter vill blanda vardag och lyx. Det är inte längre paradoxalt, säger Nils Bolin. Hushållens ekonomi har blivit bättre och då väljer många att unna sig det de verkligen är intresserade av eller tycker särskilt mycket om. Man handlar basvaror och andra mindre viktiga saker i lågprisbutikerna och "premiumvarorna" i specialbutiker där man är beredd att betala lite extra, förklarar Nils Bolin. Därför är trenden att det blir allt fler sådana här delikatessaffärer eller butiker specialiserade på en särskild vara.
Tidigare fanns manuella diskar för ost, charkuterivaror, fisk och annat i livsmedelsbutikerna. De har rationaliserats bort, även om en del stormarknader numera har detta, ofta i anslutning till en egen, mindre restaurang i affären.
Handelns utredningsinstitut arbetar med utredningar, konsultverksamhet och forskning kring den svenska detaljhandeln. Forskningen är främst inriktad på handelns strukturomvandling och vad som kännetecknar framtidens kunder och sker i samarbete med flera högskolor och universitet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!