Högst 80 på öns vägar
Sveriges vägar ska få nya hastighetsgränser.Vägverkets nuvarande arbetsförslag innebär att högsta tillåtna hastighet på länsvägarna på Gotland sänks från 90 till 80 kilometer.I maj nästa år är verkets förslag färdiga.
Foto:
Vägverkets informationsmöte i Visby i går var mycket välbesökt. Men där presenterades inga beslut, bara de underlag som Vägverket arbetar med. Inte förrän i maj nästa år ska Vägverket vara färdigt med de nya hastighetsbegränsningarna.
Flera åhörare var besvikna över att verket inte hade något att säga om Gotlands vägar, bara rikssiffror.
Det är Vägverket som har ansvar för de statliga vägarna medan kommunerna ansvarar för vägarna inom tätbebyggda områden.
Saknar mitträcke
Enligt de kriterier verket arbetar efter innebär de nya hastighetsgränserna att de 90-vägar som klassas som mindre säkra får hastigheten sänkt till 80 kilometer. Det handlar om vägar som saknar mitträcke, är smala och har farliga sidoområden med träd, stenar och branta slänter. Alla Gotlands länsvägar torde falla under dessa kriterier.
Men vissa vägar kan i stället få höjda hastigheter, som till exempel 70-vägar, viktiga för näringslivets transporter, som kan höjas till 80 kilometer i timmen.
Flertalet vägar med mitträcke får hastigheten satt till 100 kilometer, vilket innebär både sänkning och höjning på sina håll.
Motorvägarna får 110 kilometer med undantag för en mindre del, 30 mil, som får nya hastigheten 120 kilometer i timmen.
Liten risk
Vägverket säger också att vissa mindre vägar, viktiga för den regionala utvecklingen, kan få 100 kilometer i timmen om de har lite trafik och därmed liten risk för mötesolyckor. Men det handlar huvudsakligen om vägar i Norrland, som i dag har hastigheten 110 kilometer.
Vägverkets jurist Airi Tamminen sade att dagens hastighetsgränser inte är baserade på människors förmåga att tåla krockvåld.
- Det är sex gånger större risk att dödas på en 90-väg med två fält än på en mötesfri 90-väg, sade hon.
Hon anförde också miljöskäl för att "justera" hastigheterna, som hon uttryckte det.
Liv ska sparas
Med de nya hastighetsgränserna hoppas Vägverket att tio liv om året ska sparas, att koldioxidutsläppen minskar, liksom bullret samt att luftkvaliteten förbättras.
- Restiderna för personbilar och bussar ökar med mindre än en procent medan restiden för den tunga lastbilstrafiken blir oförändrad, sade hon.
Hon sade att samhället dessutom kommer att spara 50 miljoner kronor årligen på omläggningen.
Vägverkets mål 2025 för hastighetsgränser på landsbygden:
Näringslivsvägarna har 80 km/tim, arbetspendlingsvägarna 100 km/tim,
Lägre energiåtgång, mindre koldioxidutsläpp, luftföroreningar och bullerstörningar.
Hastighetsgränser över 80 km/tim endast på mötesfria vägar eller vägar med mycket lite trafik.
Näringslivsvägarna har 80 km/tim, arbetspendlingsvägarna 100 km/tim,
Lägre energiåtgång, mindre koldioxidutsläpp, luftföroreningar och bullerstörningar.
Hastighetsgränser över 80 km/tim endast på mötesfria vägar eller vägar med mycket lite trafik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!