Ett nytt sätt att mäta fordonsutsläpp och förbrukning innebär att nya husbilar från och med den 1 september åker på en rejäl skattehöjning. Enligt husbilsbranschen handlar det om en fordonskatt på närmare 30 000 kronor per år. Det har fått branschen och husbilsägare att gå i taket och starta husbilskampen för att få till stånd en förändring.
Det finns idag 100 000 registrerade husbilar i Sverige. Flest husbilar, 248 stycken per 10 000 invånare, finns faktiskt på Gotland.
Håkan Boberg säljer nya husbilar på Gotland.
– Förra året kom en första skattehöjning så försäljningen har väl stannat av lite, men det brukar bli 15 till 20 husbilar om året, säger han.
Den nya skattehöjningen tror Håkan Boberg kommer att leda till att privatimporten av begagnade husbilar ökar.
– Ja, folk kommer att köpa begagnade husvagnar utomlands istället för att köpa nya, mer miljövänliga husbilar här hemma. Det innebär också att staten går miste om momsintäkter. Jag tror att staten bitit sig i svansen här.
Kommer det här att påverka Bilcompaniet?
– Husbilsförsäljningen är ett ben i verksamheten. Vi säljer ju även nya och begagnade bilar och husvagnar och har verkstäder. Men husbilsförsäljningen handlar om ganska stora pengar så det här måste vi ha i åtanke framöver.
Branschen befarar att även att turistnäringen kommer att drabbas. Enligt en rapport från Resurs, tidigare Sveriges Turistråd, beräknas campinggäster spendera sju miljarder kronor per år i Sverige. Av dessa står husbilsgästerna för en stor och växande andel, cirka 25 procent.
– Det känns ju tråkigt när Gotland satsar på nya ställplatser. Man likställer husbilarna med lastbilar som kör tusentals mil om året. Husbilar kör enligt beräkningar knappt 700 mil om året. Det är lite snedvridet, säger Håkan Boberg.
Matz Bengtsson, vd för Gotlands besöksnäring AB, har ännu inte fått några oroade reaktioner lokalt, men säger att en höjd skatt aldrig är positiv för besöksnäringen.
– Vi ser ju en tillväxt av husbilar här på Gotland och det som är positivt med just husbilar är att de faktiskt tar sig ut över hela ön. Positivt är också att de inte är så känsliga för färjetiderna. De kan välja att åka mitt i veckan eller på mindre attraktiva tider sent på natten. En höjd skatt kan förstås påverka tillväxten och vi följer med spänning utvecklingen.