Hon missade resan till Mexico

Långa köer och problem med incheckningsautomaten på Arlanda gjorde att kvinnan från Visby och hennes sällskap missade flyget och därmed två veckors semester i Mexico.Nu rekommenderas Fritidsresor att betala tillbaka de nästan 15 000 kronor som hon betalat för resan.

Turister som solar i Tulum vid mexikanska rivieran. (Personerna på bilden har inget med artikeln att göra)

Turister som solar i Tulum vid mexikanska rivieran. (Personerna på bilden har inget med artikeln att göra)

Foto: Israel Leal/Scanpix

Gotland2011-06-10 04:00

I slutet av oktober förra året skulle resan gå till Cancun i Mexico och enligt reglerna skulle de infinna sig vid incheckningen senast en och en halv timme före flygets avgång.

Planet skulle lyfta klockan 09.15 och kvinnan och hennes medresenär var vid incheckningen 07.40. De blev hävisade till incheckningsautomaterna av en SAS-värdinna.

Efter en längre tids köande kom de fram, men fick inte ut sina biljetter när de bokade in sitt bokningsnummer. De gick då tillbaka till incheckningsdisken där det var lång kö. Efter en timme var det deras tur och då fick de veta att det var för sent att checka in.

Fritidsresor uppgav att deras resa var förbrukad eftersom de bokat en paketresa och missat flyget.

Kvinnan vände sig då till Allmänna reklamationsnämnden, som nu avgjort ärendet.

Eftersom det är Fritidsresor som ordnat resan är det också bolagets ansvar att organisera sitt arbete så att samtliga resenärer som är på flygplatsen i rätt tid också hinner checka in i tid, anser reklamationsnämnden och rekommenderar Fritidsresor att betala tillbaka de 14 738 kronor som kvinnan betalat, plus ränta.

Fritidsresor anser i sitt svar till nämnden att de finner det orimligt att de ska belastas för att kvinnan missade flyget och hänvisar bland annat till att det i reglerna står att incheckningen stänger en timme före planets avgång och att resenärerna ska vara på flygplatsen minst två timmar innan.

Fritidsresor har skickat ett presentkort på 2 000 kronor till kvinnan, och enligt uppgift har de även följt reklamationsnämndens rekommendation och betalat tillbaka pengarna för resan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om