Näringsminister Annie Lööf hann även med ytterligare en träff i det tajta schemat på Gotland. Hon träffade fyra representanter för det gotländska näringslivet och en av de viktigaste frågorna var färjefrågan.
– Färjefrågan tog mycket tid. Hon är insatt även där och hon sa att vi måste enas om färjefrågan på något sätt. Vad är det som är viktigast för oss. Är det priset, hastigheten eller turtätheten. De som förhandlar måste ha en tydlig och klar plan vad som är viktigt för ön, säger Susanne Appelgren, vd på Bild och Reklam.
Bättre regionalt samarbete
Det diskuterades även ett tydligare samarbete med region Gotland – något som Susanne Appelgren hoppas kan bli bättre.
– Vi fick en väldigt bra föreläsning av Munkfors på Företagardagen. Det pratade vi om, men det ligger på regionen att skaffa förståelse. Det måste till ett starkt ledarskap och ett tätare samarbete mellan region Gotland och näringslivet, säger Susanne Appelgren.
Problematiken med EU
En av dem som fick prata mycket om sitt företag var Henrik Jakobsson vars Gotlandssnus är på stark frammarsch.
– Henrik fick prata om den problematiken som finns med EU och ad hans företag gör. Hon var insatt även där och för att vara så ung så var hon väldigt påläst i många frågor. Det var imponerande, säger Susanne Appelgren.