Sedan årsskiftet finns en regiongemensam kundtjänst inom Region Gotland. Verksamheten är under uppbyggnad och hittills har man bara haft hand om frågor om avfallshantering samt intern felanmälan.
Men från och med måndag tar man även hand om frågor som gäller bygglov.
- Vi kommer att hjälpa till med alla frågor som inte kräver myndighetshandläggning, säger Malgorzata Håkansson, som är chef för kundtjänsten.
Specialutbildad
En av de fem assistenter som idag jobbar i kundtjänst, Anna Hallin, har specialutbildats på bygglovsfrågor och det i första hand till henne som bygglovssamtalen kommer att kopplas. Hon ser med både spänning och glädje fram emot måndagen.
- Jag har dessutom en kandidatexamen i byggnadsvårdsfrågor och håller på att utbilda mig på distans till byggnadsingenjör. Så jag tror jag kommer att kunna svara på rätt mycket, säger hon.
Alla blir vinnare
Charlotte Criwall, avdelningschef för bebyggelse och livsmiljö, tror att alla kommer att vinna på den nya modellen.
- Kunderna kommer att få snabbare service och våra handläggare får mer kvalitet i sitt arbete. Jag tror det här kommer att snabba på processen, säger hon.
70 procent klaras av
Studier i andra kommuner som infört gemensam kundtjänst visar att cirka 70 procent av alla frågor klaras av direkt i kundtjänsten.
Efter hand kommer fler förvaltningar att knytas till den gemensamma kundtjänsten.
- Målet är att alla ska kopplas på under 2012. Men vi har ingen fullständig tidsplan än, säger Malgorzata Håkansson.
25-30 medarbetare
Fullt utbyggd kommer kundtjänsten att ha mellan 25 och 30 medarbetare.
Man når kundtjänsten genom regionens vanliga växelnummer.