Hon ska jobba för jämställdhet mellan flickor och pojkar i skolan

En arbetsdag i veckan är Marit Olsson inte textillärare i Garda. Den dagen ska hon jobba för jämställdhet mellan flickor och pojkar i Gotlands alla klassrum.
Marit Olsson är Gotlands första jämställdhetspedagog.

Gotland2004-01-30 04:00
För att öka takten i arbetet mot jämställdhet i skolan har regeringen beslutat att alla kommuner ska ha varsin jämställdhetspedagog.
På Gotland heter hon Marit Olsson.
Marit har arbetat som textillärare i Garda skola sedan 1996 och hon kommer nu att ägna en dag i veckan åt jämställdhetsarbetet.
Åtta timmar per vecka låter inte så mycket när det handlar om Gotlands alla skolbarn och förskolebarn, men efter att ha träffat jämställdhetspedagoger från andra håll i landet så är Marit ändå ganska nöjd. De allra flesta får ingen nedsättning av sin ordinarie tjänst, för det fanns inga pengar kopplade till regeringens beslut om att kommunerna skulle satsa på jämställdhet i skolan.
<span class=MR>Attraktiv skola </span>
På Gotland har man löst saken genom att låta Marits arbete bli en del av skolutvecklingsprojektet "Attraktiv skola".
Vi har kommit en bit på vägen i arbetet mot jämställdhet, men vi är inte framme än. När pojkar generellt sett tar med tid och plats och tillägnas större resurser än flickorna, så vet Marit Olsson att hon har en hel del att göra:
­ Vi försöker vara jämställda förstås, men vi är ju kvinnor själva och vi har ett kvinnligt förhållningssätt, säger Marit Olsson.
Marit kommer inte att hinna gå in i varje gotländskt klassrum. I stället satsar hon på att fungera som inspiratör, igångsättare och konsult. Till att börja med ska hon genomföra en studiecirkel för pedagoger under våren. Det ska bli en grundkurs i genusfrågan och med den hoppas Marit kunna forma en förtrupp, som sedan sprider kunskapen vidare till kolleger ute på skolorna och förskolorna.
<span class=MR>Handlar om kunskap</span>
För det handlar i mångt och mycket om kunskap, understryker Marit:
­ Det är allt för många som tänker att "vi har ett jämställt land och vi gör ju så gott vi kan", men då handlar det bara om tyckande, då har man inte fakta!
Under hösten har Marit Olsson gått en utbildning om värdegrund och jämställdhet vid Göteborgs universitet. Här har hon sett många bra exempel på hur man kan jobba mot jämställdhet i arbetet med barn.
Ett exempel var några förskolor i Gävletrakten som valde att filma sig själva. Genom dessa filmer såg personalen hur olika de förhöll sig mot pojkar och flickor. Skulle barnen ut så såg de till att snabbt klä på grabbarna så att de kunde rasa ut och leka, medan de tog det lugnt och småpratade med flickorna.
I dag gör de tvärtom. I studiecirkeln hoppas Marit att man ska hitta former för hur man kan jobba med jämställdhet på Gotland på ett bra sätt.
Men orkar skolorna med ytterligare ett projekt, vid sidan om allt det som de redan engagerar sig i?
­ Nej, det kan bli svårt att jobba med detta som projekt i skolan. Jag tror att man mer måste låta jämställdhetsarbetet vara ett förhållningssätt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om