Anna Karimo har sedan sju år tillbaka felanmält trasiga gatlyktor på Gotland. Hon menar att det är ett ansvar som alla medborgare bär tillsammans, att felanmäla sådant som behöver lagas.
När det kommer till gatlyktorna är hon besviken på hur situationen har hanterats av Geab och regionen. Hon anser att inställelsetiden är för lång.
– Det tar alldeles för lång tid innan de lagas. På sommaren kanske det inte spelar så stor roll, förutom att det ser slarvigt ut för turisterna. Men under vintern är en månad utan ljus väldigt lång tid, säger hon.
Anna Karimo har därför skrivit ett medborgarförslag. Hon vill att regionledningen sätter hårdare press på Geab och att entreprenören endast borde ha mellan sju och fjorton dagar på sig att laga gatlyktorna.
– Det skulle vara bra med en markering från regionen. Det är en säkerhetsfråga som bör prioriteras. Det handlar också om att alla måste kunna känna sig trygga. Man ska inte behöva vara rädd att någon står och gömmer sig i mörkret, säger hon.
Regionens trafikingenjör Lennart Klintbom har förståelse för att trasiga gatlyktor kan skapa frustration, men samtidigt framhäver han att det inte alltid går att laga dem snabbt.
En anledning är då Geab inte åker ut direkt för att laga enstaka lampor. Hur lång inställelsetid de har på sig beror på vilken sorts fel det är samt hur många lampor som är påverkade. Exempelvis har Geab 30 dagar på sig att laga en ljuskälla på en bostadsgata i tätort och 14 dagar för att laga en ljuskälla på en huvudväg i Visby.
– Det är en kostnadsfråga och en miljöfråga. De kan inte köra på enstaka lampor. Det finns det inte resurser för. Om det är större fel så är det klart att man löser det snabbare men annars väntar man och åker när man har fått in ett antal fel, säger Lennart Klintbom.
Tidigare var en orsak till att reparationer dröjde att det var svårt att hitta delar till äldre armaturer. Men det problemet är inte lika aktuellt längre då majoriteten av gatlyktorna har fått LED-lampor, menar Lennart Klintbom. Bytet till LED är i stort sett klart på alla de gotländska vägar som regionen ansvarar för.
– Det finns många fördelar med LED. De håller längre och går inte sönder lika lätt, säger han.
På frågan om man inte skulle kunna sänka inställelsetiden för Geab svarar han:
– Det är den nivån man har lagt det på helt enkelt.