Ann-Chatrin Norrevik, 54 år, har bara varit tre veckor på sitt nya jobb. Mycket känns fortfarande nytt och ovant, men saker börjar falla på plats.
När GT träffar henne på torsdagsförmiddagen har hon just flyttat in i sin hyrda bostad i Visby.
- Hittills har jag bott i sommarstugan i Alva, säger hon.
Alva har varit hennes och familjens fasta sommaradress i drygt sju år. Innan dess hyrde de på lite olika håll på ön. Relationen till ön har alltid varit stark.
Familjen bor dock kvar på fastlandet.
- Jag tror det är viktigt att ta det lite försiktigt i början. De kommer hit på helgerna, säger Ann-Chatrin Norrevik
Som skoldirektör i Region Gotland är hon chef för barn- och utbildningsförvaltningen och ytterst ansvarig på tjänstemannanivå för grund- och förskolan samt särskolan, kulturskolan och pedagogisk omsorg.
Ett stort arbetsområde och en verksamhet stadd i stark förändring. Ny skollag, nya läroplaner och införande av lärarlegitimationer innebär att stora förändringar ska genomföras.
- Ja, och det är någon som alla i förvaltningen måste jobba med. Det kommer att krävas stora utbildningsinsatser för att få allt det nya att slå igenom ute i verksamheten, säger hon.
Lärarens roll
Förändringarna påverkar lärarnas roll och arbete. Det måste vara en omvälvande tid för dem?
- Absolut. Det handlar om att bli mer kunskapsorienterad och hitta nya modeller, säger Ann-Chatrin Norrevik.
De stängda klassrummens tid är förbi.
- Den lärare som stänger dörren om sitt klassrum och tror sig själv vara nog vill inte lära nytt. Och det är ingen framkomlig väg. Själv är inte nog, säger hon.
Hon talar i stället om "kollegiala observationer" och "kritiska vänner". Med det menar hon att man ska lära och utvecklas av varandra.
- Erfarenhet är en viktig källa till kunskap säger hon.
Den nya skollagen sätter stort fokus på kunskap och lärande. En del pratar om återgång till pluggskola, men Ann-Chatrin Norrevik håller inte med.
- Nej, pluggskola låter negativt; jag tycker det är väldigt positivt att vi nu sätter mer fokus på kunskap. Men för den skull ska man inte tappa värdegrundsarbetet. Båda dessa bitar är lika viktiga, säger hon.
Hon säger att skolan ska stärka barnens läridentitet.
- Vi ska ta vara på barnens sug efter kunskap, deras lust att lära. Ibland tror jag vi tittar onödigt mycket på bakgrund, vad de har för svårigheter och så vidare. Risken är då att man stärker andra identiteter än läridentiteten, säger hon.
Och det är i det här resonemanget hon lyfter fram förskolan. För det är ju där det pedagogiska arbetet börjar, det är där barnen tar sina första steg i lärandet.
- Jag tror det är viktigt att barnen får tillgång till pedagogisk verksamhet redan i tidig ålder. Jag har följt debatten om "15-timmarsbarnen" i GT nu i veckan och jag anser att ur ett pedagogiskt perspektiv vore bra om tiden kunde förlängas, säger hon.
Nära hemmet
Den nya skoldirektören är annars försiktig med att uttala sig konkret i aktuella frågor kring den gotländska skolan.
- Jag har varit här så kort tid, och inte hunnit sätta mig in i allt, säger hon.
Men när det gäller problemen med förskoleplatser i Väskinde har hon svar.
- Den politiska viljan finns och förvaltningen har fått i uppdrag att arbeta fram en lösning. Exakt hur den kommer att se ut vet jag dock inte, säger hon.
Hennes egen inställning är att barn bör ha förskola så nära hemmet som möjligt. Hon berättar om en ganska okonventionell lösning som man tog till i hennes förra kommun Botkyrka när det uppstod brist på förskolelokaler.
- Vi skaffade en förskolebuss. Bussen hämtade upp barnen vid de förskolor de hörde till och sen åkte man till något naturområde och var där under dagen. Det blev som ett slags uteförskola och fungerade riktigt bra, säger hon.
Det är en av många erfarenheter och idéer hon har med sig. Ann-Chatrin Norrevik har jobbat i 30 år i olika positioner inom kommunal skolverksamhet i Botkyrka. Hon började som förskollärare och de senaste elva åren har hon varit skolområdeschef.
Jobbet på Gotland ser hon som en utmaning och hon är inriktad på att jobba för ytterligare förbättring av skolan.
- Jag är nyfiken och envis och jag vill se resultat, säger hon.