Hoppas på 30 nya jobb
När den nya organisationen för hantering av trängselavgifter blir klar hoppas Vägverket Gotland på att upp emot 30 av tjänsterna ska hamna här. Det framkom när de olika enheterna på ön i går firade att de nu samlats under ett tak.
Då hoppas man på Vägverket Gotland, som nu samlats under ett tak på Skarphäll, att åtminstone 20 till 30 av tjänsterna ska placeras här.
De kan i så fall komma igång redan under hösten eller senast nästa år.
Träffade ledningen
Det har inte gjorts några utfästelser om saken, men i de nya lokalerna som invigdes i går i närvaro av representanter från fastlandet, så framkom att intresse och utrymme för fler anställda finns. Dessutom anser de som redan arbetar i huset att kompetensen finns på ön.
Regionchefen Susanne Lindh var på ön för att delta i invigningen. Hon passade också på att träffa den nya kommunledningen för första gången.
Hon påminde då bland annat om den långtidsplan med önskemål för vägarna avseende sådant som drift, underhåll, säkerhet, hastigheter, busshållplatser, skolvägar, hamnområdet med mera för åren 2010 till 2019 som kommunen ska leverera till Vägverket.
- Det finns väl inga större arbeten på gång här, men det finns mycket att se över. Säkerheten och de smala vägarna på ön är ju ett problem på sina håll, speciellt sommartid, säger Susanne Lindh.
Nu finns alltså de olika avdelningar inom Vägverket, som tidigare varit inkvarterade på olika platser på ön, samlade i gemensamma lokaler på Skarphäll i Visby.
Det är bara färjedelen som fortfarande finns i Waxholm. Under invigningen var stämningen förväntansfull och positiv bland de anställda som ser klara samordningsvinster, för sig själva och inte minst för allmänheten som numera hittar de olika verksamheterna på ett ställe.
- Lycka till! Det blir bättre service nu, och trafikenheten har fått en ny tjänst här från och med april, säger Lars Lundin, regionchef för förarenheten Stockholm, efter att invigningsbanden knutits samman som en symbol för det gemensamma kontoret.
Ett 70-tal personer arbetar i de nya lokalerna där kundtjänst fordon, eller trafikregistret, är det största med ett 60-tal anställda. Visbykontoret är ett av fyra i landet som varje dag tillsammans tar emot omkring 10 000 samtal.
Ungefär 65 procent av de som arbetar här är kvinnor, medan männen är i majoritet på de andra avdelningarna som produktion med drift- och underhåll och förarenheten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!