Hoppas på vägpriser i höst
Den gotländska lobbygruppen vägpris.nu har nu träffat företrädare för samtliga politiska partier på riksplanet. - Alla håller med oss om att det blivit för dyrt att ta sig till Gotland, att något måste göras. Därför utgår vi ifrån att det borde hända något framåt hösten, säger Ted Ljungqvist, vägpris.nu.
- Vi gjorde en uppvaktning på regeringsnivå i november det året. En månad senare sänktes priserna med 30 procent. Så vill politikerna så kan de ta beslut redan vid nästa regeringssammanträde att sänka priserna med 60 procent. För nu är det dags att gå från ord till handling, säger Ted Ljungqvist, som är säker på att lobbyarbetet ska gå vägen.
I onsdags träffade han, Eva Werkelin, Paul "Dino" Larsson och Lars Sjöholm företrädare för folkpartiet, socialdemokraterna och moderaterna i riksdagen. Huvudsakligen var det de som sitter i trafikutskottet, men även näringsutskottet och arbetsmarknadsutskottet fanns representerade av ett par av partierna.
Företrädare
Lokala partiföreträdare fanns också med vid mötena med de olika partigrupperna. De var för folkpartiet Mats-Ola Rödén, för moderaterna Lena Celion och för socialdemokraterna Björn Jansson.
- Det intressanta vid de här uppvaktningarna är att få en öppen dialog. Den blir bättre när man träffar partierna ett och ett, då blir det mindre prestige och mer prat från hjärtat. Det var bra och kreativa diskussioner där vi satt i trafikutskottets sessionssal. En bra plats att träffas för där sitter Gotlandstrafiken redan i väggarna, säger Ted Ljungqvist.
Lobbygruppen vill få riksdagsledamöterna att förstå hur det är att leva och verka på en ö, att inte bara inse det med hjärnan utan verkligen känna det i hjärtat.
- Och det är inte självklart för någon som bor och arbetar i Stockholm.
Erik Östberg, moderat ledamot i arbetsmarknadsutskottet, visade stort intresse för vilka konsekvenser sänkta färjepriser skulle få för arbetsmarknaden och sysselsättningen på ön.
Minskade kostnader
- Med vägpriser på färjan räknar vi med ökad sysselsättning och 50-60 miljoner kronor i minskade kostnader för arbetslösheten. Till det kommer ökade skatteintäkter.
Ted Ljungqvist menar att Gotland håller på att bli de rikas ö eftersom bara resan kostar närmare tretusen kronor för en familj i dag.
Lobbyarbetet handlar mycket om kravet på rättvisa. Att Gotlandstrafiken är vår landsväg och därmed måste ha en anknytning till det övriga svenska vägnätet. Att införa vägpriser i Gotlandstrafiken skulle kosta 180-200 miljoner kronor per år.
- Det är snuspengar som någon sa. Det motsvarar 35 kronor per svensk. Vi gotlänningar är ju med och betalar de stora satsningar som görs på infrastruktur i form av tunnlar, broar, motorvägar och järnvägar i resten av landet. Vi tycker att det nu är dags att vi får lika stor del av de pengar som satsas som dem som bor på fastlandet.
På Gotland står samtliga partier, kyrkan, Företagarna och Svenskt näringsliv bakom kraven på vägpriser. Ted Ljungqvist berättar att flera stora svenska organisationer nu är på väg att ställa upp bakom kraven. Vilka de är kan han dock inte avslöja ännu.
- Men dialogen med riksdagspartierna fortsätter, både genom personliga möten och via företrädare för partierna lokalt på ön, säger Ted Ljungqvist, som gläds åt att det i förfrågningsunderlaget i den pågående upphandlingen av Gotlandstrafiken påpekas att prissättningen är en politisk fråga som går att förändra när som helst.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!