Turistföreningen ska bilda ett gemensamt bolag tillsammans med föreningen Tillväxt Gotland och lägga ett anbud i upphandlingen av marknadsföring av Gotland och service för turism och näringsliv.
- Vi ska sätta oss tillsammans och noga gå igenom upphandlingsunderlaget, och vi hoppas att vi ska kunna vara med, säger Mats Jansson.
Tuff tid väntar
Hittills har han bara hunnit ögna igenom underlaget.
- Jag tycker att det är bra att man tar ett helhetsgrepp, att hela näringslivet finns med och inte enbart dem som arbetar i turismbranschen. Och kravspecifikationen ser helt okej ut, även om det blir en tuff tid för oss och Tillväxt Gotland att arbeta med anbudet samtidigt som vi ska sköta den ordinarie verksamheten. Men mycket kan vi förbereda utifrån det vi gjort tidigare på uppdrag av regionen.
- Däremot saknar jag att det inte står någonting om evenemang och utvecklingen av dessa. För stora evenemang är viktiga när det gäller att ge människor en anledning att resa till Gotland. Både evenemang inom kultur, idrott och mer kommersiella verksamheter, säger Mats Jansson.
Att den som får uppdraget ska sköta det från Donnerska huset i Visby innerstad är han inte enbart positiv till.
Stort ute - litet inne
- Huset är inte så tillgängligt, och det är svårt med parkeringsplatser även om det finns vid hamnen under lågsäsong. Men det är viktigt att man skyltar ordentligt så att besökarna hittar. Sedan är Donnerska huset stort på utsidan, men det är otroligt tjocka väggar som inte går att flytta och det gör att det ändå blir ganska lite yta inomhus, säger Mats Jansson.
Den 2 maj ska anbuden vara inlämnade och den som får uppdraget måste komma igång före årsskiftet så att verksamheten sedan kan vara i full gång den 1 januari 2012.