Hösten är kommen och årets Turistdag har varit

Som brukligt är varje höst samlas öns turistfolk till en Turistdag och i år skedde det i torsdags. Ett tillfälle att analysera och diskutera sommaren som har gått och även att lägga upp taktiken inför kommande säsonger på Gotland.
Det var sammanlagt 130 personer som kom till Suderbys, söder om Visby, för att vara med på Turistdagen som arrangeras av Gotlands Turistförening (GTF).

Gotland2004-10-15 04:00
Hans Klintbom, styrelseordförande i GTF, inledde med att hälsa alla välkomna och nämnde även att GTF flyttar till nya lokaler i det så kallade Magasin 3 i Visby hamn. Tillgängligheten ska bli bättre med det nya läget.
Bo Lennstrand, högskolan på Gotland, presenterade resultatet av en undersökning som har gjorts under sommaren och som ska visa bilden av Gotland i besökarens huvud.
244 besökare har intervjuats på gotlandsfärjorna under hemresan. Det som alla tyckte var det allra viktigast under gotlandsvistelsen var: trygga och rena gator och allmänna platser, tillmötesgående lokalbefolkning och välskötta badplatser. Det man tyckte var minst viktigt var utbudet när det gäller barer och nattklubbar.
När Gotland skulle beskrivas med tre egenskaper dominerade de här: säregen natur, fornminnen och att det är vackert på ön.
Bo Lennstrand sammanfattade att det finns en tydlig profil på Gotland och den fungerar.
De mest populära attraktionerna är enligt undersökningen: ringmuren och Visby innerstad, raukar, Lummelundagrottan och på tredje plats kommer Fårö.
4 procent av de tillfrågande tror att Gotland är bra för företagande, 17 procent kan tänka sig att bo här, 32 procent tror att Gotland är bra som konferensort och 8 procent kunde tänka sig att söka jobb här.
När det gällde syftet med resan svarade 20 procent­sol och bad, 10 procent­kultur (äldre), för de som är äldre än 45 år var inte nöjen det viktigaste medan de som är yngre än 35 år svarade tvärt om.
<span class=MR>Besökarna minskade</span>
Mats Jansson, GTF, gav en omvärldsanalys som visade att antalet besökare på Gotland under den gångna säsongen har minskat med 6,1 procent men trots det var det 626968 personer som kom till ön.
Mats Jonsson förklarade att det stora tappet finns bland kryssningsturisterna medan flyget och färjan håller ställningarna. Gotlänningarnas eget resande har ökat med de nya färjorna.
Ett kryssningsrederi har gått i konkurs vilket innebar ett tapp på 12000 besökare. Birka skar ned trafiken från Helsingfors och Stockholm vilket också innebar ett tapp på 12000 besökare.
Det absolut populäraste besöksmålet på Gotland är Visby domkyrka som under sommaren hade 166401 besökare. På andra plats kommer Gotlands Fornsal med 111801 besökare. På tredje plats kommer Lummelundagrottorna med 73068 besökare. Som fyra kommer Roma Kungsgård och Romateatern med 50000 besökare.
Det nya Lars Jonsson museet i Vamlingbo hade 10000 besökare under sommaren.
Ett genomgående tema i hela landet bland turistfolk är ett stort missnöje med säsongen.
Undersökningar har visat att vinnare denna sommar var: Stockholm, Skåne och Gyllene Tider! Förlorare var: Alla festivaler runt om i landet och även glass, läsk och systembolaget.
Under juli månad valde folk att stanna hemma och handla hemelektronik och möbler­vädret påverkar nämligen vad folk gör med sina pengar.
Annamari Thorell, GTF, pratade om marknadsföring och berättade bland annat att man värderat det utrymme som Gotland har fått i artiklar i tidskrifter och kommit fram till att om man skulle publicerat dessa på annonsplats skulle det ha kostat 24,1 miljoner kronor!
<span class=MR>Bra eller dålig</span>
Tommy Wahlgren, PR-chef vid Svenska Spel, fungerade som diskussionsledare under Turistdagen. Han ställde provocerande frågor och försökte få fram en bild av hur säsongen har varit.
Tom Siltberg, Tofta Camping, konstaterade att sommaren har varit dålig på grund av vädret.
Per-Erling Evensen, Destination Gotland, tyckte att sommaren har varit bra och att man måste ha i tankarna att man mäter den här sommaren mot förra som var den bästa någonsin för företaget.
Mikael Ogestad, Visbyströvet, påpekade att säsongen hade svårt att komma igång. Han bekräftade också att hemelektronik har sålt bra i sommar.
Olle Johansson, Kelder Ull och Skinngård, tycker att sommaren varit bra och sa att gården har fått in 20 procent över omsättningen.
Hanne Ödin, Lummelundagrottorna, påpekade att man har tappat 13 procent under sommaren. Grottorna är väderkänsligt. En ovanlig utveckling är att grottorna har fått en ökning av verkligt unga besökare, Hanne Ödin berättade att grottan har varit full av barnvagnar och skrikiga små barn!
Tappet vid grottorna utgörs av uteblivna besöksgrupper.
En viktig detalj som kom fram under Turistdagen var att Gotland City i Stockholm sällan får information om speciella evenemang på ön och kommer informationen, så kommer den oftast alldeles för sent för att man ska hinna marknadsföra.
Efter att ha lyssnat på diskussionerna under Turistdagen kan man konstatera att tidigare års livliga diskussion om 365 dagar Gotland helt tycks ha upphört­kanske valde man att diskutera detta under eftermiddagens seminarier?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om