Hotar lägga ned medeltidsveckan
Det blir ingen medeltidsvecka 2009 om ekonomin inte blir bättre. Det sa stiftelsens ordförande Rolf K Nilsson på ett möte med näringslivet i går, där målet var att bättre samarbete ska ge större vinst.
Foto: Jönsson Rolf
- Det är bättre att säga det redan nu, i stället för att det kommer som en överraskning om ingen förändring sker, tycker Rolf K Nilsson.
- När Rolf K säger så där, då säger vi att han gör en enduro, menar Annabritta von Schulman, en av näringslivets representanter från hotell S:t Clemens.
Skrämmer inte
Att hota med nedlagd medeltidsvecka, eller åtminstone bantad till enstaka arrangemang, verkade inte nämnvärt skrämma de drygt 40 gästerna på frukostmöte i stearinljusens sken under valven i Clematishuset.
Tiden för medeltidsveckan är en stötesten. Näringslivet vill att veckan får en fast tid mellan den 7-14 augusti, vilket inte skulle konkurrera med Gotlands ordinarie högsäsong.
Stiftelsen anser att det är farligt att nu ändra den inarbetade tiden, men att utveckling krävs för att överleva.
- Om landets skolor skulle starta senare, och om vi kan se att vi tjänar på det kan kanske flytta veckan. Vi ska se till stiftelsens bästa, och efterlyser ett samarbete som alla kan tjäna på, menade Rolf K Nilsson.
- Vi är beredda att satsa mer om det blir ett fast datum, kontrade Niklas Harlevi från Gotlands Turistservice.
- Det är lättare att sponsra om vi får gehör för våra idéer, tyckte Anna Forslund från hotell Gute.
Bättre för landsbygden
Lennart Rosenlund från Munkkällaren höll med, och Katarina Ekelund från ALMI sa att fasta dagar, i stället för en vecka som ibland ligger tidigt, ibland senare i augusti, skulle underlätta för företag på landsbygden.
Krögare har sagt att besökarna under medeltidsveckan inte gynnar restauranger för att de bara äter barkbröd och sover ute i naturen.
- Sälj barkbröd då, eller komponera medeltidsmenyer, var Rolf K Nilssons budskap.
Andra förslag till nytänkande var att ordna "medeltida" paketresor hit, samarbete med de 80-talet medeltidsarrangemang som finns i landet, och även på östra sidan Östersjön, liksom medeltidsveckapass, "skatt" för att passerar ringmuren, evenemangskuponger och ett öppnare, mer lättillgängligt medeltidsläger.
Hotet från "Arnland"
Rolf K Nilsson ser "Arnland" i västra Götaland som ett hot mot medeltidsveckan.
Han påpekade att där satsades 19 miljoner kommunala kronor förra året, medan man här bidragit med 500 000, mest i form av arbete.
Hur det blir framöver är ovisst. Rolf K Nilsson tycker att kommunen ska ersätta bidraget från kultur- och fritidsförvaltningen med en miljon för "marknadsföring".
Kommunalrådet Lars Thomsson genmälde att eftersom medeltidsveckan drar in 124 miljoner till ön, så borde arrangemanget kunna gå runt av sig själv. Ju mer kommunen lägger på veckan, desto mindre blir kvar till annat. Nya överläggningar inleds dock snart.
Start av ett "företagarråd" samt återkommande nyhetsbrev från stiftelsen blev konkreta resultat av gårdagens inledning på mer samarbete kring medeltidsveckan.
Stiftelsen Medeltidsveckan är ett privat aktiebolag.
Ägare är: Turistföreningen, Fornvännerna, Bildningsförbundet, Medeltidsgillet, Hembygdsförbundet och kommunen.
Omsätter drygt fyra miljoner kronor, 75 procent självfinansierat. Tillför 124 miljoner kronor till ön, enligt turismens utredningsinstitut.
Snittålder på besökarna är 33 år.
11 procent av ungefär 200 000 besökare är utländska.
Många besökare återkommer, 25 procent är förstagångsbesökare.
I snitt spenderar var och en 1 000 per dygn, och stannar i 5,8 dygn.
Konsumtion totalt under veckan: 184 miljoner kronor.
Enligt stiftelsen ger marknaden och tornerspelen inkomster. Teater, musik, kurser, gästabud ger inget överskott.
Parader och gatuföreställningar ger underskott.
Källa: Frukostmötet
Ägare är: Turistföreningen, Fornvännerna, Bildningsförbundet, Medeltidsgillet, Hembygdsförbundet och kommunen.
Omsätter drygt fyra miljoner kronor, 75 procent självfinansierat. Tillför 124 miljoner kronor till ön, enligt turismens utredningsinstitut.
Snittålder på besökarna är 33 år.
11 procent av ungefär 200 000 besökare är utländska.
Många besökare återkommer, 25 procent är förstagångsbesökare.
I snitt spenderar var och en 1 000 per dygn, och stannar i 5,8 dygn.
Konsumtion totalt under veckan: 184 miljoner kronor.
Enligt stiftelsen ger marknaden och tornerspelen inkomster. Teater, musik, kurser, gästabud ger inget överskott.
Parader och gatuföreställningar ger underskott.
Källa: Frukostmötet
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!