Hovleden ska locka turister och skapa jobb

Äntligen!
Efter ett halvårs väntan på svar på en rad ansökningar om pengar har föreningen Rid- och körled Gotland nu fått besked. De har beviljats drygt två miljoner kronor till projektet. Nu pågår ett intensivt arbete för att till sommaren ha klart med de första 10-15 milen av Hovleden som Gotlands rid- och körled kommer att heta.
??Just nu håller vi på att kontakta de markägare som berörs, berättar Agneta Hörnsten, som anställts som projektledare.

Gotland2004-12-03 06:00
Idén väcktes förra vintern. Maria Pettersson vid Skradarve i Grötlingbo retade sig på att det inte fanns några bra ridvägar och i föreningen Gotlands Brukshästförening tog hon upp förslaget till en rid- och körled. I januari i år bildades den ekonomiska föreningen Rid- och körled Gotland där Maria valts som ordförande.
??Sedan har vi fått ligga lite lågt med planerna eftersom vi alla jobbar ideellt och vi inte visste hur det skulle bli med finansieringen.
Men nu har föreningen alltså fått pengar. Det mesta är landsbygdsutvecklingspengar från EU, men även kommunen och sparbanksstiftelsen Alfa bidrar med pengar. Därför har man kunnat anställa Agneta Hörnsten, När, som projektledare för att hålla ihop de ideella krafterna, sköta administrationen, ta reda på alla lagar och regler som gäller och ta kontakten med markägarna som berörs.

Runt hela Gotland
Tanken är att Hovleden ska gå runt hela Gotland, en basled som sedan kompletteras med lokala slingor kors och tvärs på ön. Utmed leden ska det finnas boende för både människor och hästar och rastplatser, sevärdheter och annat som kan vara intressant för den som vill ta sig runt delar eller hela Gotland på hästryggen eller via häst och vagn. Uppgifter om hovslagare, veterinärer och annan service ska också finnas med.
Föreningen har i dag cirka 35 medlemmar, både företag och privatpersoner, och de flesta hoppas kunna komplettera sina övriga inkomster med en slant från denna nya typ av upplevelseturism som det populärt kallas.
??Det är viktigt att vi håller en viss klass på boende, stall och annat så vi kommer att ställa krav på de entreprenörer som är med, säger Maria. Det kommer också att behövas någon typ av klassificering. En del nöjer sig med enklare förhållande medan andra besökare vill ha högre standard.
Affärsidén är att hyra ut kartor där rid- och körleden finns inritad med hänvisningar till boende, stall, matserveringar och sevärda kultur- och naturplatser. Den som vill kan antingen rida leden med egen häst eller ingå i en grupp med guide på hästar som redan finns på ön. De som inte kan eller vill rida ska kunna ta sig fram med häst och vagn med en gotländsk kusk som ledsagare på färden.

Delat upp ön
Föreningen har delat upp ön på fyra arbetsgrupper, norra, västra, östra och södra Gotland. Varje grupp undersöker vilka vägar som är lämpliga att ingå i leden i just deras område och sedan kontaktas de markägare som berörs för att ge sitt godkännande.
Det finns redan ett förslag till hur leden kan dras, men eftersom alla markägare inte är kontaktade vill föreningen inte att den blir offentlig.
??Vi har haft de första mötena med markägare och de flesta är positiva, säger Agneta. Tanken är att i första hand använda de mindre grus- och skogsvägar som redan finns och undvika asfalterade väg-ar och kohagar. Vi samråder också med länsstyrelsen och kommunen för att se till att vi följer de bestämmelser som finns för allemansrätten, naturreservat, vattenskydd, skyltning och nyttjande av vägar bland annat. Ansvarsfrågorna är också viktiga att reda ut. Vem är ansvarig om det händer något, besökaren, föreningen eller den enskilde entreprenören?
Allemansrätten gäller även för hästar, men graden av skador på marken kan i vissa fall begränsa ridningen om belastningen blir för stor.
Ett bokningssystem ska tas fram liksom en plan för marknadsföring av leden.
??Vi har tänkt att ha hög service. Det ska räcka att ringa ett samtal för att boka allt och sedan kommer vi att frakta bagage mellan olika övernattningsplatser om besökarna vill det, säger Agneta.

Långsiktig satsning
??Det här är en långsiktig satsning så till sommaren räknar vi inte med så många besökare. Men 2006 hoppas vi att hela leden på ungefär 30 mil ska vara klar. På sikt tror vi att det här kan bli ett bra tillskott till besöksnäring och generera arbetstillfällen på landsbygden, tillägger Maria.
De hoppas att Hovleden ska bidra till att fler vågar satsa på bed & box, alltså boende för människor och hästar. Att de som äger marken eller bor utmed leden kan använda sina byggnader och andra resurser till att få en inkomst av denna nya nisch.
Det finns flera rid- och körleder i landet. Att ta sig till Gotland med bil och hästtransport kostar en hel del, men både Agneta och Maria är övertygade om att Gotland är tillräckligt attraktivt för att trots detta locka hit en hel del ryttare och andra som vill uppleva ön på ett annorlunda sätt. Man ska även ta en diskussion med Destination Gotland om det finns möjligheter att få någon rabatt på resan till och från ön för dem som kommer hit för att ta sig runt hela eller delar av Hovleden.
??Intresset för hästar ökar så jag ser det här som en möjlighet. Men det är väldigt viktigt att man är väldigt flexibel och väldigt lyhörd. Det här måste ju vara bra dels för dem som redan driver verksamhet på landsbygden, dels ge en positiv upplevelse för dem nyttjar leden, säger Peter Olsson, ordförande för LRF:s länsförbund och en av de markägare i När som berörs av leden.
En kontinuerlig kontakt med markägarna är viktig, påpekar han. Periodvis är det många traktorer och andra lantbruksmaskiner ute på småvägarna. Samtidigt finns det kanske gamla vägar som kan tas fram genom röjning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om