Vill se mer drastiska åtgärder mot billarmen på båtarna

Hunduppfödaren Sara Berg tycker inte att Destination Gotlands informationskampanjer om att man ska slå av larmen på sina bilar ombord på båtarna hjälper. ”Många vet inte ens hur man stänger av larmet”, säger hon.

Hunduppfödaren Sara Berg med en av sina hundar. Hon tycker att det skulle vara bra om man kunde bötfälla dem som inte stänger av sina billarm ombord på färjorna.

Hunduppfödaren Sara Berg med en av sina hundar. Hon tycker att det skulle vara bra om man kunde bötfälla dem som inte stänger av sina billarm ombord på färjorna.

Foto: Sara Berg

Gotland2024-07-25 12:00

Länsstyrelsen på Gotland har sedan 2014 kontrollerat hur husdjuren har det på Destination Gotlands bildäck. 

I årets rapport, ”Djurtransporter till sjöss,” som kom för några dagar sedan kunde myndigheten konstatera att antalet billarm som gick igång under färden fortsatt är ett problem. Men det var betydligt färre bilar som larmade jämfört med vid tidigare kontroller.

undefined
Destination Gotland informerar på olika sätt alla sina kunder om att billarmen ska stängas av ombord på färjorna

Sara Berg är hunduppfödare och åker ofta med Destination Gotland, bland annat för att delta i hundutställningar. Hon har både pendlar- och hyttkort. Hon menar att det inte spelar någon roll om det är färre billarm som noterades. Hon vill inte att ett enda larm ska tjuta på bildäck.

Hon kontaktade själv Helagotland för att berätta om en händelse som inträffade helt nyligen. 

Sara Berg hade åkt ombord på färjan med sina tre schnauzrar. Två tikar och en hanhund.  

– Vanligtvis rusar jag bara upp till hytten med hundarna och sitter där och har det bra. Men en av tikarna löpte och det kan ju bli lite jobbigt då, förklarar hon.

Hon funderade en stund på att lämna kvar hannen i en av burarna i bilen och att ha bakluckan öppen och veva ner alla rutorna. Just den här turen var det inte särskilt varmt så temperaturen skulle inte vara något problem.

– Men så tänkte jag, nej det känns inte riktigt bra. Så jag tog med alla upp. Det är viktigt att de mår bra – det är ju mina familjemedlemmar, säger hon.

undefined
Sara Berg tar ofta färjan med sina hundar, bland annat till olika hundutställningar.

När hon kom ner till bildäck igen beskriver hon hur ”värsta” larmet drog igång i en bil alldeles bakom hennes. 

– Det var ett väldigt effektivt larm. Så jag fick snabbt in hundarna och mig själv i bilen och det gjorde jätteont i mitt ena öra, jag har faktiskt fortfarande lite ont i höger öra. Och då tänkte jag; tänk om jag lämnat kvar min hund på bildäck med öppen lucka.

Visserligen är hanhunden stark mentalt, berättar hon, men tänk om hon valt att lämna tiken som bara är ett år, hon som löpte, i bilen.

– Hon är inte färdig mentalt och skulle ha blivit helt förstörd. Jag tänker förstås på hennes väl och ve i första hand, men jag skulle ha kunnat förlora ett avelsdjur – om man drar det hela till sin spets. 

Destination Gotland är medveten om problemet och informerar alltid sina kunder om att billarm ska stängas av redan vid biljettbokningen. Samma information skickas även ut via sms strax innan resan och väl ombord går det ut information om att det finns möjlighet att gå ner och stänga av billarmen innan dörrarna till bildäck låses.

– Uppenbarligen räcker det inte. Jag tycker ofta det står bilar och tjuter. Jag tror faktiskt många skiter i det och många vet inte ens hur man stänger av larmet, säger Sara Berg.

Hon skulle vilja se mer drastiska åtgärder – som att låta besättningen patrullera bildäck och kalla ner precis alla vars billarm går igång. Kanske att länsstyrelsen kunde patrullera båtarna i en hel vecka. Eller att larm-syndarna fick en ”stor fet lapp” på sin vindruta om att larmet gått.

undefined
Sara Berg tycker att det måste vara obekvämt att inte vara snäll mot djuren.

– Kanske kunde de som inte sköter sig bötfällas. Men antagligen går inte det, men det skulle behövas. Det måste vara obekvämt att inte vara snäll mot djuren, säger hon.

Helagotland har sökt Marcus Risberg, vd för Destination Gotlands, för en kommentar, men utan resultat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!