Hur har lärarna det?

Gotland2018-01-11 22:37
Det saknas lärare. Varför vill så få bli lärare då de har många lediga dagar under året? Lärare har samma årsarbetstid som andra anställda, men fördelad på färre arbetsdagar. Det innebär drygt 9 timmars arbetsdag och 45,5 timmars arbetsvecka, vilket avskräcker. Lärare undervisar många grupper och kan under ett år möta 200-400 elever, av vilka allt fler har behov av särskilt stöd.

Undervisning, planering, bedömning och dokumentation av elevers utveckling, administration, omsorg, ordning, reflektion och kompetensutveckling samt återkoppling av kunskapsutveckling till elever och föräldrar är lärares främsta arbetsuppgifter enligt Skolverket. Lärares tidsanvändning har sammanställts i Skolverkets rapport Grundskollärares tidsanvändning – en fördjupad analys av "Lärarnas yrkesvardag". Förutsättningarna för läraryrket och hur arbetstiden används har förändrats. Fler arbetsuppgifter än tidigare förväntas rymmas inom lärarens arbetstid.

Till en lektion fanns lika mycket tid till förberedelse och efterarbete som lektionen var lång. Förberedde läraren en 80-minuters lektion på 30 minuter kunde resterande 50 minuter användas till läsning av och respons på elevernas arbete. Om gruppen bestod av 25 elever innebar det två minuter per elev, så fler timmar krävdes för att ge eleverna konstruktiv kritik. För- och efterarbetestid har minskat, men antalet elever per grupp har ökat. Då läraren har 32 elever räcker 50 minuter bara till 1,5 minut respons per elev.

Då elevantalet ökade borde även lärarens tid per grupp ha ökat. I stället har tiden till efterarbete/enskild respons till respektive elev minskat och elevers kunskapsutveckling har uteblivit. Genomläsning och respons av varje elevs arbete tar tid. Om läraren ägnar i snitt 20 minuter till läsning och respons per elevarbete, så räcker en timme till tre elever. Med 30 elever i en grupp behöver minst 10 timmar tas i anspråk till läsning/respons och läraren har många grupper.

På Gotlands kommunala gymnasieskola har lärarnas friskvårdstimme tagits bort och ersatts med undervisning, inte planeringstid. Lärarna arbetar mycket, men hinner ändå inte med sitt arbete och varje elev. Lärare sätter eleverna främst och arbetar mer än 50 timmar i veckan, men det håller inte i längden. Lärarna är trötta och söker sig till andra arbeten trots att de trivs med sina elever och sitt arbete. Högre lärartäthet kostar, men mer tid till lärarna för varje elev behövs om eleverna ska kunna utvecklas och vi ska få behålla de lärare vi har.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om