Bristande kompetens är livsfarligt i trafiken. Och allt för många lider av den åkomman. Det menar i alla fall en majoritet av de som svarat på en enkätundersökning. Det är däckföretaget Goodyear som frågat 600 svenskar vad de tror är orsaken bakom de flesta krockar och kollisioner. Nästan samtliga svarar att det är felbesluten bakom ratten som är boven i dramat. Andra faktorer som de tagit ställning till är dåliga vägar, dåliga däck, rattonykterhet, hög hastighet och dåliga bilar.
Att farten bidrar till olyckor anser bara en knapp tredjedel.
Helt fel säger polisen
Roger Nyd är chef för ordningspolisen på Gotland och han håller inte med.
– Det är den höga hastigheten som dödar och skadar flest. Så är det absolut. Det här visar forskning sedan lång tid tillbaka.
Roger Nyd säger att forskningen ligger till grund för att polisen prioriterar hastighetskontroller väldigt högt. På andra plats, om man ser faktorer som orsakar allvarliga olyckor, kommer rattonykterhet och på tredje plats beteendet. Det kan vara att man kör aggressivt och struntar i väjningsplik, stopplikt och rödljus. Eller att man håller på med mobiltelefonen eller bilstereon samtidigt som man kör.
– Men bristande uppmärksamhet är svårare att forska i. Det är inte ofta det kommer fram i efterhand att någon höll på med en mobiltelefon när en krock inträffade.
Gotlänningar stycker inte ut
Till och från får man höra att gotlänningar är dåliga bilförare eftersom det är så lite trafik här. Stämmer det?
– Nej, det stämmer inte. Vi sticker inte ut i statistiken på något sätt. Däremot är statistiken svår att titta på när det gäller Gotland eftersom det är säkert tre gånger fler fordon här sommartid än vad det är på vintern och då händer det ju mer av den anledningen.
Det är inte så att vi kör långsammare då än i Sverige i övrigt?
– Nej, så är det inte. Tvärtom kan gotlänningarna dra på rätt ordentligt.