Hur minskas riskerna för en oljekatastrof?

Hur minskar vi riskerna för en oljekatastrof när sjöfarten ökar? Frågeställningen diskuterades på ett Öppet seminarium där olika myndigheter, organisationer och politiker presenterade hur de arbetar med frågan.
Sveriges redareförening vill se en central övervakning för fartygstrafiken i Östersjön och anser att en lämplig placering är på Gotland.

Gotland2006-06-13 06:00
- Vi vill ha trafikövervakning till sjöss, som för flyget, säger Bertil Arvidsson som är teknik- och miljöansvarig vid Sveriges redareförening.
- Vi tycker ett trafikledningssystem ska finnas på Gotland som ligger mitt i Östersjön. En trafikledning på Gotland skulle göra mycket åt situationen, säger Bertil Arvidsson.
Sveriges redareförening anser att en central övervakning behövs för att sjöfarten ska bli säkrare och för att minimera riskerna för oljekatastrofer och miljöskadliga utsläpp. Andra nödvändiga åtgärder är att utse nödhamnar åt de fartyg som kommer in till Östersjön.
- Det är ett måste att utse nödhamnar till varje fartyg. Jag tror inte på att diskutera om var fartyget ska gå in när olyckan väl är skedd och fartyget behöver hjälp i hamn. Kommunerna har vetorätt och då riskerar vi en katastrof händer i onödan, liknande den då Prestige nekades gå in i hamn efter hamn i Spanien, säger Bertil Arvidsson.
Ytterligare en nödvändig åtgärd redareföreningen vill se är att de svartlistade fartygen pekas ut och stoppas. Hela tio procent av fartygen som trafikerar Östersjön är svartlistade och de fortsätter att gå i trafik trots det. Fartygen stoppas gång på gång och får nyttjandeförbud, men är tillbaka igen efter en tid.
- De struntar i alla regler, och de är ett jätteproblem som måste bort, säger Bertil Arvidsson.
Det är lönsamt att använda den här typen av fartyg, och miljömedveten sjöfart kan inte konkurrera på lika villkor. Däremot är det möjligt att anlita den här typen av transporter utan att det framgår.
- Det borde redovisas vilka som bedriver handel med skrotbåtar, anser Bertil Arvidsson.

Känsligt hav
Östersjön är en av världens tätaste transportleder och här går hela 15 procent av världens tonnage. Samtidigt har Östersjön en väldigt låg vattenomsättning vilket innebär att gifter och utsläpp bryts ned mycket långsamt. I Östersjön är det nu ungefär 2000 fartyg i rörelse ständigt, och varje år har antalet fartyg ökat med tre procent.
Tidigare handlade oljetransporterna om import till Östersjön, men nu ökar Ryssland sin oljeproduktion och väljer vägen genom Östersjön för att exportera oljan.
- Ryssland planerar att öka sin transport och all trafik går alldeles öster om Gotland! Säger Kjell Larsson som är professor i ekologi vid högskolan på Gotland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om