I dag går flygen som vanligt igen
I dag går flygen till och från Gotland som vanligt igen.Parterna i pilotkonflikten har beslutat att skjuta upp den utvidgade strejkdagen en vecka.- Positivt att parterna enats om att försöka lösa den svåra tvisten på ett fredligare sätt. De fyra strejkdagar vi hittills haft har varit mycket tunga för våra kunder, säger Michael Juniwik, vd för Sverigeflyg.
Foto: Melander Karl
Långsiktig strategi
Den skjuts nu fram en vecka till nästa onsdag, den 16 juni. Detta ledde till att Svensk pilotförening beslutade att de 230 piloter i de fyra regionflygbolag som strejkat återgår till arbetet i dag.
Konflikten har dock gett Gotlandsflyg en tankeställare. Därför ska man nu ta upp förhandlingar med andra flygbolag att samarbeta med.
- Vi har i princip bara en leverantör, Golden Air, som flyger för samtliga Sverigesflygs sju bolag. Det har fungerat bra, men nu inser vi hur sårbart det är att ha alla ägg samlade i samma korg, säger Michael Juniwik, vd för Sverigeflyg där bland annat Gotlandsflyg ingår.
Bolagen har ett ansvar mot kunder och företag, menar han. Därför vill man nu försöka sprida riskerna genom att anlita olika bolag med olika avtal.
- Det är en långsiktig strategi. Strejker man vi aldrig undvika helt, men vi kan försöka bli mindre sårbara, säger Michael Juniwik.
Orimliga konsekvenser
Han tycker att pilotstrejken har fått orimliga konsekvenser. Och att den skulle kunnat undvikas.
Stötestenen i förhandlingarna, om möjligheten att hyra in piloter från bemanningsföretag, är egentligen bara ett problem i ett av de fyra strejkdrabbade bolagen, Avia Express.
- Inhyrd personal, eller kontraktare som de kallas, är inte ovanligt i flygbranschen. Det används av många bolag i samband med sjukdomar, ledigheter och andra vakanser. Men då handlar det kanske om någon procent av de anställda. Avia vill ha 100 procent inhyrd personal.
Ingen elasticitet
Michael Juniwik hoppas att pilotstrejken inte ska behöva leda till högre biljettpriser eller färre turer hos Gotlandsflyg.
- Det finns ingen pris-elasticitet i vår bransch. Höjer vi priserna eller drar ned på antalet platser eller turer så förlorar vi kunder. Gotlandsflygs målsättning är att bidra till att utveckla Gotland. Det har vi lyckats bra med, så vi vill fortsätta som hittills.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!