I ♥ Jeans
Johan Söderlunds kärlek till jeans har resulterat i en rad toppjobb inom jeansbranschen. För ett år sedan tog han ytterligare ett steg för att förverkliga sina drömmar, med lanseringen av det egna märket Indigofera. Då väckte inte minst kvalitetsjeansen med en prislapp på 10 000 kronor uppmärksamhet. Nu väntar lansering av det nya svenska denimmärket i Tyskland och Japan.
Foto: Tobias Wallström
- I grunden är det min kärlek till jeans som gör att jag jobbar med det jag gör, säger Johan Söderlund.
Kärleken till jeansen hade han redan när han slutade gymnasiet 1989 och började jobba på JC i Visby. Sedan fick han jobb som inköpare på Solo i Stockholm. Där fick han möjlighet att utveckla en egen jeanskollektion med tre passformer.
- Bland annat en låg killbralla med bootcut. Det var nytt med låg midja och det gick bra. Det blev ett perfekt startskott för mig.
Efter det fick han jobb på Levis i Bryssel. Där blev han produktchef för 501:an i hela Europa. Där fick han också ansvaret att utveckla"Levis vintage Clothing". Ett märke inriktat på att skapa en ny linje inspirerad av tidigare Levis-plagg. Jobbet handlade till stor del om att gå i genom tidigare design i arkivet i San Fransisco.
- Att få jobba där var fantastiskt. Jag kände mig som en kalv på grönbete.
Nästa flytt gick till Schweiz där Johan Söderlunds jobb blev att etablera det japanska jeansmärket Edwin i Europa. Ett jobb i nära samarbete med de japanska jeansproducenterna.
Därefter jobbade Johan Söderlund för "Abercrombie and fitch", Amerikas största modemärke för jeans. Där valde han att stanna under ett år som designchef, innan han valde att gå sin egen väg.
- Mitt jobb där var en motpol till det vi gör i dag, allt skulle göras så billigt som möjligt.
I januari 2007 kom han hem till Sverige. Då bestämde han sig för att köra igång sitt drömföretag tillsammans med branschkollegan Mats Andersson, även han med mångåriga meriter med toppjobb inom jeansbranschen.
Två år senare lanserade de sitt märke. Redan vid starten med en hel kollektion bestådende av jeans, tröjor och skjortor av märket Indigofera. Namnet är hämtat från artnamnet på den växt som man under många tusentals år utvunnit den äkta färgen indigo ur. Namnet har samtidigt blivit ett slags manifest för den kvalitet, hantverksskicklighet och omsorg som företaget vill förknippa med sina jeans, förklarar Johan Söderlund. I modebranschen möttes det nya jeansmärket av lovord och uppmärksamhet.
Inte minst på grund av de 38 paren av specialmodellen "Clint", med ett tyg helt färgat i äkta växtindigo och en prislapp på 10 000 kronor. Målet med den exklusiva utgåvan var att skapa en femficksmodell av bästa tänkbara kvalitet. Japan är en nation som är känd för sin världsledande kvalitet på tyger och traditionell färgning med äkta indigo, och därför blev det japanska textiltillverkare som fick göra tyget. Jeansen syddes upp i Portugal.
- Det känns roligare att tillverka jeansen där med tre dagars resa på lastbil i stället för tre månader i container från Asien. Målet med vår prissättning var att få igång en diskussion om kvalitet och hantverk inom jeanstillverkningen. Och vi nådde fram till den diskussion som vi hoppats på, säger Johan Söderlund.
Hittills har 25 par sålts av den exklusiva och limiterade modellen, och nu finns märket Indigofera i tongivande modebutiker runt om i Stockholm, då med en rad olika modeller av jeans. Fem säljare jobbar för närvarande inom företaget och under året startar lanseringen i Tyskland och i Japan. Samtidigt är det viktigt att etableringen sker i egen takt understryker Johan Söderlund.
- Vi vill växa sakta men säkert och fortsätta göra det vi gör, säger han.
Gotland har under åren betytt mycket för Johan Söderlund. Inte minst kommer han regelbundet till ön för att samla inspiration.
- Gotland är otroligt viktigt för mig. Jag är här flera gånger om året och laddar batterierna. Jag kanske flyttar tillbaka hit om några år, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!