- Därför är det märkligt att vi alltid ska bli utsatta för förslag om försämringar och gång på gång strida för och argumentera för standarden på vår landsväg.
Det säger Eva Nypelius (C).
Som kommunstyrelsens ordförande under förra mandatperioden var hon en av dem som envist kämpade för, och lyckades få gehör för, att Gotland skulle ta ett större ansvar för och ha ett större inflytande på färjetrafiken.
Enighet 2010
I januari 2010 enades Näringsdepartementet och Gotlands kommun om målsättningen för den framtida trafiken till och från Gotland.
- Utgångspunkten är att den övergripande standard som erbjuds i dag ska upprätthållas och att möjligheter till utveckling ska sökas, sa dåvarande infrastrukturminister Åsa Torstenssons statssekreterare Leif Zetterberg.
- Det har varit vackra ord när vi träffat Näringsdepartementet eller Trafikverket, nu känns det som vi fått en kniv i ryggen, säger Eva Nypelius.
Staten måste förstå
För även om hon hört signalerna så blev hon förvånad över beslutet att öppna upphandlingen av färjetrafiken för långsammare färjor.
- Staten måste någon gång förstå vad färjetrafiken betyder för oss, för näringslivet och för Gotlands utveckling. Tiden för båtresan påverkar jättemycket, både för dem som fraktar livsmedel och annat gods till och från ön och för dem som pendlar, säger Eva Nypelius.
Bara att diskussionen om färjor som kör långsammare kommer upp skadar Gotland, menar hon.
- Det skapar en oro och tveksamhet som bromsar viktiga investeringar.
Blir långsammare båtar grunden i den framtiden trafiken så kan det innebära katastrof för utvecklingen på Gotland, tror hon.
- Att säga att trafiken inte får kosta mer än i dag är en katastrof i sig. Det här är ett avtal som ska räcka fram till 2027 och det finns ingen annan infrastruktur i landet som inte får öka i kostnad.
Eva Nypelius har ingen förståelse för argumenten att Trafikverket vill öppna för större konkurrens eller att lägre fart är bättre för miljön.
- Det finns ny teknik och möjlighet att köra på alternativa drivmedel istället för bunkerolja. Men staten måste driva frågan, erbjuda någon stimulans och ställa krav, säger Eva Nypelius.
Bränslen inte på agendan
Enligt Christer Agerback, som är ordförande i den styrgrupp som beslutar om olika krav i upphandlingsunderlaget, så är alternativa bränslen inte en fråga som finns med på agendan. Kanske kommer den upp under avtalstidens gång, säger han.
- Nu måste vi alla stå upp för och arbeta för att trafiken inte ska försämras. Det räcker inte att uppvakta infrastrukturministern Catharina Elmsäter Svärd (M) utan vi måste också vända oss till finansminister Anders Borg (M) och näringslivsminister Annie Lööf (C) för att få regeringen att förstå att det måste satsas mer pengar för att minst behålla nuvarande standard.
- Och våra riksdagsledamöter har ett stort ansvar, inte bara att agera utan även att nå resultat, säger Eva Nypelius.
De gotländska riksdagsledamöterna Christer Engelhardt (S) och Gustaf Hoffstedt (M) är båda besvikna över beslutet.
- Vi kan inte acceptera en försämring av trafiken. Det är otänkbart att gå ett steg tillbaka, säger Christer Engelhardt och håller med Eva Nypelius om att det inte bara är en trafikfråga och att arbetet med att påverka måste breddas.
- Vi får fortsätta att tjata och argumentera, säger han.
Om staten skjuter till ytterligare 200 miljoner kronor, utöver nuvarande cirka 400, så kan dagens standard behållas och priserna sänkas.
- Då blir Gotland konkurrenskraftigt och klarar sig kanske utan ersättningsjobb och andra statliga stöd, säger han.
Även Gustaf Hoffstedt lovar att fortsätta driva de gotländska ståndpunkterna om oförändrad trafik och bilda opinion både formellt och informellt.