-Vi kör med avrostning, det vill säga en mental uppfräschning, säger Lasse Permerud, föreningens vice ordförande, på plats.
Det handlar om att motorcyklisterna får information om trafikfarliga platser på Gotland, de får lära bromsteknik och manövrering.
"Gotländska bilister urdåliga"
Trafikfarligast för en motorcyklist är utsattheten när bilisterna ska svänga vänster och inte signalerar detta tydligt.
-Gotländska bilister är urdåliga på att använda blinkers och att köra i fil, inflikar Leif Ringqvist, tidigare ordförande på Gotland.
Permerud slår ett slag för trafiksäkerheten som han menar har blivit allt bättre. Det blir allt mer säkert att köra motorcykel.
-För 20 år sedan fanns 70 000 - 80 000 hojar i landet och varje år dödades 60 personer. I dag rullar det omkring 270 000 fordon på vägarna och dödstalet är inte högre, så visst har det blivit trafiksäkrare, även om förstås varje omkommen förare är en för mycket, säger han.
Medelålder: 45+
Men mest var det glada nunor på Bilbesiktningen i lördags. Som till exempel Rosita Almqvist, som kört upp från Hemse på sin Yamaha Virago, alldeles nyspolad. Hon behövde inte besiktiga hojen, det gör man bara vartannat år, men hon ville inte missa tillfället.
-Det är så kul att träffa likasinnade, säger Rosita som är inne på sin femte mc. Den allra första köpte hon för 30 år sedan. Och visst är det så att medelåldern där på besiktningen håller sig kring 45+. En anledning, som alltid pratas kring, är försäkringspremien.
-Är du 25 år och ska försäkra din motorcykel och kanske bor i Stockholm kan det kosta upp till 40 000 kronor i premie, säger Lasse Permerud.
Billigare med åren
Det blir billigare med åren och ökad körerfarenhet. Bert Lindqvist, Klintehamn, som kom med en Honda Goldwing, bor i Stockholm men har hojen registrerad på Gotland eftersom det är här han kör, på somrarna. Han betalar mycket mindre i försäkring.
-Med åldersrabatt blir det inte mer än 2 200 kronor i det fantastiska försäkringsbolag som jag anlitar. Med en vanlig försäkring skulle jag fått betala minst 10 000 kronor.
På Gotland kommer det i sommar att rulla drygt ett par tusen öregistrerade motorcyklar. Varför är det då så härligt att åka omkring i dessa dånande vidunder?
-Friheten, känslan av att inte vara instängd, säger en.
-Man kan stanna var man vill, säger en annan.
-Att känna lukten från rapsfälten och koskiten, säger en tredje.
Men då har de bara jämfört sina fordon med bilar. Ingen nämnde fågelsången, men den hör de ju inte heller. För det krävs cykel utan motor.