Idédag för företagare inom landsbygdsturism
I går var det avstamp för ett Leader + projekt som syftar till att skapa nya och utveckla befintliga turismprodukter. Leader + är som bekant ett landsbygdsprojekt och det handlar alltså om att utveckla landsbygdsturismen på Gotland. Målet för projektet är att det skall resultera i minst fem lönsamma produkter hos fem olika aktörer.
Han är själv uppfinnare med ett 30-tal patent på sitt samvete och han har också en bred erfarenhet som rådgivare åt andra uppfinnare. För landsbygdsföretagarna var det säkert intressant att få höra att en innovation inte måste vara en teknisk lösning på ett problem. Det kan också vara någon förnyelse inom tjänstesektorn.
Förakta inte det lilla
Kaj Mickos berättade om sig själv som "återfallsuppfinnare", det vill säga en person som inte kan låta bli att försöka hitta lösningar på problem han stöter på i vardagen. Viktigt är just att en uppfinnare utsätter sig för vardagssituationerna och inte sitter på sin kammare och försöker vara kreativ. Det gäller att samla på bra problem!
Deltagarna fick också veta att det alltid utan undantag kostar pengar att dra igång ett projekt. Det kan dröja innan man når "break even" och det kan dröja längre innan man går med vinst - om man nu gör det.
Trösterikt kan det vara för nystartare att få veta att ingenting har varit stort från början. Därför skall man inte förakta små projekt.
Plats för flera
De landsbygdsföretagare som var närvarande uttryckte genom sin närvaro intresse för att vara med i det nu startade projektet. Projektledaren Olof Berglund berättade om den tänkta gången, som inte utesluter att fler kan hoppa på efterhand. Det har sagts att det inom ramen för projektet skall kunna ges stöd till 10-20 aktörer och då kan man lugnt utgå från att den del platser är lediga även om de flesta av gårdagens deltagare "skriver på".
När det gäller avgränsningen av deltagande projekt sägs att det skall vara "mer göra än se och mer uppleva än lyssna".
Ett delmål är att försöka identifiera framgångsfaktorerna. Det gäller att hitta svar på frågan: Vad är det som gör att en produkt blir säljande och varaktig.
Målet är inte bara att minst fem deltagare skall utveckla sina idéer till bokningsbara produkter. Det är också att ett bestående nätverk som fortsatt samarbete skall bildas.
Irlandsresa spikad
Närmast efter den idédag som hölls i går krävs en intresseanmälan för den som verkligen vill delta. När man väl fått ihop aktörerna kommer det att anordnas ett antal workshops. Ekoturism och markandsföring är två ämnen som redan är spikade, men fler kan tillkomma utifrån deltagarnas önskemål.
Därnäst kommer besök hos systerprojekt hos andra Leader-grupper. På listan över samarbetspartners finns Småland, Irland och Lettland. Redan nu är en studieresa till Irland planerad till 4-6 april.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!