Idétävling om 50 000

Fyra finalister från Högskolan gjorde på onsdagen upp om segern i tävlingen "Idé 2006".
Deltagarna har under tre månader arbetat med att utveckla sina projekt inom området upplevelseturism och interaktiva medier.

Gotland2006-06-08 06:00
Redan att ha nått finalen innebar 5 000 kronor per förslag.
För den vinnare som juryn slutligen utsåg väntade ytterligare 45 000.
På eftermiddagen presenterade finalisterna sina projekt på studentkåren Rindi, inför en publik bestående av bland annat jurymedlemmar. 15 minuter fick man på sig för slutlanseringen för att imponera på juryn.
Målet för tävlingsidéerna är att de ska förnya eller utveckla befintlig verksamhet inom turismnäringen, kunna ligga till grund för nya verksamhetsområden och där interaktiva medier i någon form skall användas.
Christer Granegård, vd Almi, tryckte i sina inledningsord just på nyttan av kombinationen upplevelseturism och interaktiva medier, två profilområden för öns näringslivsutveckling.
- Det är framsynt av Högskolan att ta sig an kombinationen av dessa två områden. Det krävs många insatser från idé till att bära frukt. Vi hoppas att några av de i dag presenterade kan bära frukt och resultera i arbetstillfällen.

Finalisterna
De tävlande bidragen var:
"Den försvunna sjökaptenen". Ett mobilspel skapat av Markus Eckerman.
Det är tänkt att spelas ombord på Gotlandsfärjorna med mobiltelefon som spelredskap och ska fungera som underhållning för resenärerna.
"Party Planner Wisby". En krogguide som mobiltjänst med vars hjälp man planerar utekvällen i Visbys vimmel. Tjänsten riktar sig till partysugna turister och är gjord av Jenny Sköld och Helene Henriksson.
"Kulturhistoriska mc-resor på Gotland", skapad av Peter d´Agnan och "Gotland Gaming Summer Camp" av Don Geyer.
Efter presentationerna hade juryn en avslutande överläggning, innan vinnaren av de 45 000 kronorna (således totalt 50 000 kronor inklusive de 5 000 alla erhållit) skulle presenteras på BAC sent på onsdagskvällen.
I juryn ingick Tina Fridh, projektledare Stockholmsmässan, Pelle Holm, vice ordf. Nutek, Mats Jansson, Turistföreningen, Atti Soenarso, chefred för Meetings International och Helena Westin, affärsutvecklare Aftonbladet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om