Idrotten på ön positiv till ny färjeutredning
I torsdags informerades det gotländska trafikantrådet om en hemlig utredning som har gjorts av Stenerik Ringqvist.Utredningen är mycket bra ur den gotländska idrottens synvinkel eftersom det föreslås att färjan ska gå från Visby till Nynäshamn klockan 07.00 både lördagar och söndagar samt att den ska gå tillbaka klockan 20.10 båda dagarna. Det är verkligen en positiv utredning när det gäller idrottsrörelsen, säger Patrik Oscarsson, SISU Gotland.Även Sten-Crister Forsberg, Destination Gotland, är positiv till utredningen.
Ens argument kan aldrig bli starkare än när någon annan använder dem och här är det en utomstående som använder våra argument vilket är jättepositivt!
<span class=MR>"Positiv utredning"</span>
Sten-Crister Forsberg, vd, Destination Gotland, påpekar att utredningen på ett bra sätt har analyserat och sammanställt de problem som finns i att tillfredsställa olika önskemål, både från passagerarna och godssidan, och har även försökt göra prioriteringar.
Utredningen är ett bra arbetsunderlag och stöd för det fortsatta turlistearbetet och ur den synpunkten en mycket positiv utredning, säger Sten-Crister Forsberg.
Han säger vidare att utredaren har kommit med rekommendationer på smärre förändringar i turlistan. Det är inga radikala förändringar utan endast några minuter här och där, enligt Sten-Crister Forsberg.
Det är den eviga balansgången mellan privatresenärernas behov, besöksresenärernas behov och godsets behov. Med de ramar som finns i dag är det omöjligt att tillmötesgå alla, fastslår Sten-Crister Forsberg.
Enligt en av rekommendationerna i utredningen ska det tillsättas en samrådsgrupp och Destination Gotland är positiv till detta:
Det är minuter som gäller vid den här typen av trafik. Ska man hinna fila och flytta minutrar så måste vi ytterligare effektivisera, framför allt arbetet i terminalen även i Visby. Det här kräver ett direktsamarbete mellan åkerier, stuveri, rederi och ombordpersonal. Det är vi som ska ta initiativet och bilda en sådan samrådsgrupp.
<span class=MR>Omkastade avgångar</span>
Ett annat förslag i utredningen är att man ska kasta om avgångarna så att Oskarshamnsfärjan ska avgå före Nynäshamnsfärjan.
Skälet är att det är mer av det tidskritiska godset på Nynäshamnslinjen och då ger det mer tid för lastning på norra linjen på eftermiddagarna. Att gå kl. 16.45 till Oskarshamn förbättrar dock inte de allmänna kommunikationsmöjligheterna i Oskarshamn, säger Sten-Crister Forsberg.
Han säger också att förutsättningen för en sådan här omkastning är bibehållen avgångstid tillbaka från Nynäshamn.
Det förutsätter att vi kan effektivisera vändtiden i Nynäshamn och det kan vi inte göra förrän till hösten då vi har fått större terminalutrymme, konstaterar Sten-Crister Forsberg.
Det är nämligen så att Stockholms Hamnar nu projekterar att ändra utfartsströmmarna för personbilar från terminalen i Nynäshamn.
Det ska gå snabbare och ge oss en större terminalyta för uppställning vilket gör att vi kan effektivisera uppställning och lastning, förklarar Sten-Crister Forsberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!