Ikea reducerar leveranser till Gotland

När Emma Hällström skulle lägga en beställning hos Ikea fick hon svaret att företaget inte längre levererar till Gotland. Det gör de visst, menar Ikeas presskontakt Cecilia Franck. Däremot har de gjort vissa nedskärningar.

Emma Hällström försökte göra en beställning via Ikeas hemsida men när hon skulle betala kunde hon endast välja att hämta varorna på fastlandet.

Emma Hällström försökte göra en beställning via Ikeas hemsida men när hon skulle betala kunde hon endast välja att hämta varorna på fastlandet.

Foto: Privat

Gotland2020-04-03 17:03

Emma Hällström var på jakt efter möbler till sitt nya boende, men när hon försökte göra en beställning hos Ikea i början av april mötte hon ett hinder. Det gick inte att välja leverans utan det enda alternativet var att själv hämta varorna på fastlandet.

Hon kontaktade kundtjänst som svarade att Ikea har valt att stoppa leveranserna till Gotland till följd av Folkhälsomyndighetens rekommendationer att inte resa. 

– Jag tycker att det är ett konstigt beslut. Det blir ju indirekt en uppmuntran till gotlänningar att åka till fastlandet. För mig som privatperson är det lite drygt att inte kunna få en leverans, men jag överlever och kan ha mina kläder i flyttkartonger ett tag till. Men jag tänker på hur det påverkar företag som kanske beställer större saker, säger Emma.

Cecilia Franck, presskontakt på Ikea Sverige, menar att företaget inte har stoppat leveranserna. Däremot har man valt att reducera dem och då främst under påskveckan. Cecilia Franck förklarar att de skär ner leveranserna genom att höra av sig till de kunder som redan har beställningar för att se om de fortfarande kommer att vara på plats på Gotland.

– Vi vill säkerställa att det är någon på plats och tar emot varorna. Många gör beställningar till sina sommarstugor på ön, säger hon.

Går inte det ut över folkbokförda på ön?

– Nej. Det är därför kundservice hör av sig till alla som har gjort en beställning för att fråga om de fortfarande vill ha leveransen eller om de vill skjuta fram den. Vill man göra en ny leverans i dag så går det kanske inte för att leveranserna redan är fulla. Trycket har gått upp och det är längre leveranstider än normalt nu. Det gäller framför allt stora ordrar.  Men då kan man välja en leveranstid längre fram.

Hur gör man om man inte ens får det alternativet när man ska betala?

– Jag rekommenderar att man kontaktar kundservice då och kommer överens om ett leveransdatum.

Så gotlänningarna behöver inte oroa sig för att inte få saker från Ikea levererade?

– Absolut inte.

Varför säger då kundtjänst att man har stoppat leveranserna helt?

– Det måste ha varit en olycklig kommunikation.

Borde man inte vara tydligare med den informationen?

– Jag har pratat med kundservice i dag och det kanske blir så att vi behöver förtydliga, säger Cecilia Franck. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!