Inga bussiga kort på stadsbussarna
Nu är det slut med gratis bussåkande i Visby för öns barn och ungdomar.I går beslutade kommunfullmäktige att bussiga kortet inte längre ska gälla för stadstrafiken.- En kollektiv bestraffning, kallade en upprörd Tommy Gardell (s) beslutet.
PROTEST. Tekniska nämndens ordförande Kjell Skalberg (c) möttes av demonstranter från SSU när kommunfullmäktige i går skulle besluta om inskränkningar i bussiga kortet. Ungdomarna i bild heter Richard Gyllensten, Adriaan van Tour och Anton Linnerhed.
Foto: Tommy Söderlund
När kortet infördes 1 januari 2004 medgav det gratis bussåkande under skolåret för alla barn och ungdomar upp till 20 år, i såväl landsbygds som stadstrafiken. Men gratisåkandet kostade för mycket och det kom klagomål på att ungdomar busade på bussarna. Så i fjol beslutade tekniska nämnden att ändra reglerna för bussiga kortet och undanta stadstrafiken.
Men beslutet överklagades och länsrätten slog i höstas fast att en nämnd inte får inskränka ett beslut som fullmäktige fattat. Åter fick barnen åka buss gratis i Visby.
Men i går var frågan tillbaka hos kommunfullmäktige. Nu skulle rätt instans besluta om kortets framtid. Och efter en lång och het debatt kom man fram till att kortet inte längre ska gälla för stadstrafiken.
"Mörkar om skälen"
- Jag ser det nästan som en kollektiv bestraffning. Bara för att några stökar väljer man att straffa alla, sa Tommy Gardell (s).
För även om tekniska nämndens ordförande Kjell Skalberg (c) sa att det inte alls handlade om det påstådda stöket på bussarna hävdade Tommy Gardell att det var den egentliga orsaken till att man velat inskränka kortet.
- Man mörkar om de egentliga skälen, sa Tommy Gardell.
Ekonomin avgörande
Men Kjell Skalberg höll fast vid att det är ekonomin som tvingat fram inskränkningen.
- Det handlar om 700 000 kronor, sa han.
300 000 kronor per år för den förstärkningstrafik man varit tvungen att sätta in på grund av ökat antal resande och cirka 400 000 kronor per år i förlorade biljettintäkter för att färre "vanliga" resenärer åkt med bussarna när det varit mycket ungdomsåkande.
Det här förklarade han också för de tre SSU-are som arrangerade en minidemonstration i entrén på Suderbys herrgård inför fullmäktiges sammanträde fullmäktige.
- Det är alltid tråkigt att behöva dra tillbaka förmåner, men vi tror att de här pengarna gör större nytta om de satsas på att utveckla kollektivtrafiken, sa han till Richard Gyllensten, Adriaan van Tour och Anton Linnerhed.
Köper inte argument
SSU:arna köpte dock inte hans argument. De ser det som bakåtsträvande att inskränka bussiga kortet.
- Det är en kortsiktig besparing, utan bussiga kortet kommer fler att åka bil och miljön blir lidande. Vi vill istället utöka bussiga kortet att gälla året om för all kollektivtrafik både på landet och i stan, sa Adriaan van Tour.
I den politiska debatten förde oppositionen fram argument som ungdomars frihet, miljövinster och en fostran i att från tidig ålder vänja barn vid att åka kollektivt.
Allianspartierna bland annat kontrade med att det hälsomässigt är bättre att vänja barnen vid att gå och cykla. Och att barn och ungdomar givetvis fortfarande kan åka buss i Visby, men då får de betala
- En enkelbiljett kostar sju kronor för den som är upp till 16 år. Eller 4.70 om man köper klippkort, sa Kjell Skalberg.
De nya reglerna för bussiga kortet införs omgående, eller från 1 mars.
Alla barn och ungdomar på Gotland upp till 20 års ålder får bussiga kortet.
Kortet gäller under skolåret.
Kortet medger, i och med gårdagens beslut, gratis resor med den kollektiva landsbygdstrafiken.
Resor med stadstrafiken får var och en betala själv.
Kortet gäller under skolåret.
Kortet medger, i och med gårdagens beslut, gratis resor med den kollektiva landsbygdstrafiken.
Resor med stadstrafiken får var och en betala själv.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!