Inga pengar till rivning av vågbrytaren
Rikstrafiken är inte beredd att finansiera rivningen av klacken på vågbrytaren i Visby hamn.Men kommunen kommer att agera vidare i frågan.- Vi anser att vi har rätt i sak, säger hamnchefen Mats Eriksson.
Foto: Tommy Söderlund
Ett maxtak har satts på 15 miljoner kronor.
Rikstrafiken säger nej
I samband med arbetena i hamnen vill kommunen även kapa en bit av klacken på den gamla vågbrytaren, som går under namnet "hucken". Detta för att ge ökat manöverutrymme åt de stora Gotlandsfärjorna, och man har begärt att Rikstrafiken ska hjälpa till med finansieringen även här.
Men Rikstrafiken säger nej.
- Vår styrelse anser inte att kapningen av "hucken" ingår i den principöverenskommelsen Rikstrafiken träffat med Gotlands kommun, säger Lars Hellström, avtalsansvarig på den statliga myndigheten.
Rivningsmassor används
Så även om inte hela den summa som avsatts för muddringen kommer att gå åt, får inte överskjutande belopp användas till arbetet med att kapa piren.
Nu kommer dock arbetet att kunna genomföras ändå, tack vare det EU-projekt Gotlands kommun redan fått klartecken till i södra delen av hamnen.
- Eftersom rivningsmassorna från "Hucken" kommer att kunna användas i projektet i södra hamnen kan vi använda de sex miljoner som redan finns budgeterade för EU-projektet, förklarar Mats Eriksson.
"Det hör ihop"
Men man kommer inte att släppa tanken på att Rikstrafiken ska vara med och betala.
- Vi kommer att fortsätta att argumentera för vår sak. Vi anser att muddringen och kapningen av piren hör ihop och att Rikstrafiken bör betala, säger Mats Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!