Inga problem med betorna så länge vinterkylan håller i sig

Hur går det med sockerbetorna?
Frågan uppstår med anledning av det hastiga omslaget till vinter med snö och kyla. På sina håll har kylan varit ovanligt starkt för årstiden.
Svaret är att leveranserna till Klintehamn fungerar väl även om det sker med viss fördröjning eftersom väglaget är svårbemästrat och det är vissa startproblem med lastningen på morgnarna.
Men betskörden är bärgad och det enda hotet mot betorna tycks vara att vädret slår om till höstväder igen.

Gotland2004-11-22 06:00
Betinspektör Marek Jönsson ser inte att det har uppstått några problem med betorna till följd av kylan.
? Det är ingen ko på isen, säger han.
Betorna är ur jorden. Det finns vissa undantag men då rör det sig med största sannolikhet om så kallade c-betor. Detta är betor som ligger över odlarens tilldelade kvot. De betalas med ett mycket lägre pris och det är ingen mening med att leverera dem till bruket i Skåne.

Stor skörd
Det faktum att det finns c-betor tyder på att det blir en stor skörd. Detta understryks också av Marek Jönsson ?även om det inte nu går att säga hur stor den blir.
De betor som är upptagna men inte levererade ligger lagrade ute på gårdarna och de är täckta för att inte kylan skall komma åt dem.

Milt väder är värst
Det värsta som kan hända nu är att det blir ett omslag i vädret och mildväder igen. Då kan de lagrade betorna ta stor skada.
Med tanke på hur snabbt vädret kan slå om så här års kan man tänka sig att det artar sig till en kapplöpning med tiden. I dagsläget kan man inte exakt säga hur mycket betor som återstår att leverera. Någonstans mellan 3 och 9 december kan allt vara utlastat från Klintehamn.
De odlare som har betor kvar att leverera håller alltså tummarna för att vintervädret skall fortstätta.
Inte riktigt samma inställning har åkarna som har uppdraget att forsal betorna till Klintehamn. Johan Ljunggren är en av åkarna och han berättade i lördags kväll för GA att han och hans yrkesbröder har stora problem med vintervägen.
För egen del har han ett släp som rymmer 56 ton och på en väg där friktionen i stort sett är obefintlig blir problemen stora.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om