- Jag har inte fått några påtryckningar från politiskt håll.
Det klargjorde Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm efter ett möte med regionledningen idag på förmiddagen.
Däremot har han tagit intryck av den massiva debatten i media från gotländskt håll. Det var den som fick Gunnar Malm att på eget initiativ bestämma sig för att tillfälligt skjuta på upphandlingen och att resa till Gotland för att ordentligt prata igenom frågan med regionledningen.
Inte meningsfullt
- Jag gjorde bedömningen i förra veckan att det inte är meningsfullt att fortsätta den här processen så länge vi har så pass skilda uppfattningar, sa han och syftade på det uppfattningar som finns hos regionens företrädare.
Vad uppskjutandet kommer att få för betydelse är ytterst oklart.
Det som Trafikverket nu säger är att två nya alternativ ska diskuteras med regionledningen innan man går vidare:
1. Statligt ägda färjor och statlig drift.
2. Direktupphandling, det vill säga en upphandling utan konkurresutsättning med Destination Gotland.
När det gäller det första alternativet så måste det göras en ordentlig kalkyl. När det gäller direktupphandling är den första frågan om det över huvud taget är möjligt.
Enligt Gunnar Malm är det oklart rent juridiskt om det är lagligt med en sådan upphandling. Jurister undersöker det redan nu.
Faktum är att staten aldrig tidigare har gjort en sådan direktupphandling, åtminstone inte i den storleksklassen.
Inget löfte om hastighet
Men att dessa båda alternativ nu tas med i den fortsatta diskussionen betyder inte att de tidigare alternativen är borta.
- Nej alla alternativ är möjliga. Det vi vill är att säkerställa med regionen om att vi rent faktamässigt är överens om konsekvenserna av de olika alternativen. Och att få ned tonläget i debatten, tillägger han.
Har ni fått några nya direktiv från regeringen?
- Nej, det har vi inte.
Hur ser du på kraven om 28 knops fart?
- Jag är förvånad över den hetsiga diskussion som uppstått om farten. Vi har aldrig sagt att det ska vara 22 knops fart på fartygen, utan det vi har sagt är att det ska vara minst 22 knop. Vi har hela tiden tänkt att överlåta på rederiet att bestämma farten på fartygen.
Vad betyder det här för tidsplanen för ett nytt avtal?
- Det här får ta den tid det tar.
Kan det innebära att det nuvarande trafikavtalet förlängs en gång till?
- Det är det alldeles för tidigt att spekulera i.
Varför var inte statliga färjor med som alternativ från början?
- Vi har ett uppdrag att säkerställa konkurrens, och att se till att det bedrivs färjetrafik till rimliga kostnader. Det ingick inte då att vi skulle köpa färjor. Det rör sig om investeringar i miljardklassen.
Varför är statliga färjor ett alternativ nu?
- Genom att ställa ett statligt alternativ mot ett kommersiellt alternativ kan vi åstadkomma konkurrens.
Så det kan bli så att ni gör en kalkyl för statliga färjor bara för att använda den till att sätta press på Destination Gotland?
- Vi vill komplettera de alternativ som finns med ett statligt alternativ. Det är viktigt för oss att förstå vart våra skattepengar går, vad vi betalar för.