Gotland
Som GA kunde avslöja i går har regionen förbundit sig att köpa biogas för 40 miljoner kronor, men inte köpt in eller upphandlat biogasdrivna fordon.
Varför har man då inte satsat på biogasbilar? Det frågar sig Lars Karlbom, chef för Bilhuset i Visby som i stället sålt vanliga miljöklassade bilar till regionen.
- Eftersom regionen gjort en så stor satsning på biogas hade det ju varit naturligt om man åtminstone hade undersökt marknaden. Men vi har inte fått någon förfrågan från regionen om biogasbilar, säger han.
Tror du att det beror på att en biogasbil är dyrare än en vanlig bil?
- Det är ingen större prisskillnad. Den kanske kostar 25 000 kronor mer än en vanlig bil. Och att tanka biogas kostar ungefär som att tanka bensin.
Bilhuset har en försvinnande liten försäljning av biogasbilar, en eller två om året, berättar Lars Karlbom.
- Ska man få igång försäljningen så hade det ju varit snyggt om regionen gick i bräschen. De köper eller leasar 70-80 bilar om året, så det är en ansenlig del av nybilsförsäljningen på Gotland.
- Men det käns inte som om våra politiker gjort någon större ansträngning för biogasen, säger Lars Karlbom.
Elbilar på sparlåga
En parallell till biogashaveriet, om än i betydligt mindre skala, är regionens satsning på projektet Elbil Gotland. Regionen är samarbetspartner i projektet sedan 2009 - men utan att ha köpt in några elbilar.
- Regionen gör ingenting när det gäller elbilar, det är det som är det pinsamma och jobbiga. Just nu går projektet på sparlåga, säger Sven Sandström, projektledare för Elbil Gotland.
2010 fick projektet 200 000 i bidrag från länsstyrelsen för att bygga en hemsida och informera om elbilar. Pengar som kom från ett statligt projekt, så det kostade inte Gotland något, framhåller Sven Sandström.
- Men det vore ju bra om regionen köpte några elbilar också. Vi har legat på och uppvaktat dem, men det händer ingenting.