Inget sabotage mot livflottarna
Det var ingen människa i närheten när livflottarna på m/s Visby lossnade och föll i havet. Det har konstaterats efter en genomgång av de rörliga bilderna från en kamera. Därmed avskriver polisen misstankarna om sabotage.
En gåta
Det är en gåta hur detta kunde hända och naturligtvis spekuleras det om orsaken.
- Det är en typgodkänd och av klassningssällskap godkänd utrustning. En certifierad produkt som fungerar enkelt och lätt, säger Per-Erling Evensen. Naturligtvis ingår det i vårt kontrollsystem att hela tiden kontrollera evakueringssystemet och det gjordes så sent som för en vecka sedan, fortsätter han.
Letar svar
Utrustningen har funnits på båtarna sedan de köptes 2003 och Per-Erling Evensen har kollat om det har hänt på någon annan färja.
- I Sverige har det inte hänt men vi håller på att kontrollera med andra rederier i Europa om någon har råkat ut för samma sak, säger Evensen.
Leverantören av evakueringssystemet ombord på färjan har besiktigat utrustningen och ska nu göra en analys för att försöka hitta svaret på hur händelsen kunde ske.
Ingen åverkan
- Vi måste veta vilken del det är som har gjort att det utlöst sig självt. Det är det vi hoppas få veta i utredningen.
Misstanken om att det skulle vara ett sabotage som ligger bakom att livflottarna ombord på m/s Visby lossnat och fallit i havet har alltså avskrivits.
Efter en genomgång av bland annat de rörliga bilderna från en kamera på däck åtta avskriver polisen misstankarna om sabotage. Någon åverkan på utrustningen har inte heller kunnat upptäckas.
Utanför Västervik
Det var i söndags kväll som fartygets säkerhetssystem utlöstes och tre livflottar samt en evakueringsstrumpa blåste iväg.
- Livflottarna ligger nu syd-, sydost om Västervik och Sjöräddningssällskapet kommer att bärga dem i kväll (läs i går kväll). De ska bogseras till ett varv, säger Per-Erling Evensen.
Nya flottar
Nya flottar med utrustning har beställts och kommer att levereras inom några veckor. Till dess kommer m/s Visby att reducera antalet passagerare ombord till 1 400.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!