Innerstaden delas i två skilda delar
Tekniska förvaltningen har lämnat in sitt slutgiltiga förslag till utredning av trafiksituationen i Visby innerstad. Utredningen är resultatet av ett uppdrag från fullmäktige för två år sedan.Förslaget, som nu skall diskuteras politiskt, föreslår långtgående förändringar av trafiken i Visby innerstad.
Det mest drastiska förslaget är kanske att förvaltningen föreslår förbud mot morotorfordonstrafik på Specksrum mellan S:t Hansgatan och Vattugränd.
- I princip innebär det att man omöjliggör all genomfart genom staden genom att dela upp den i två separata delar, säger nämndens ordförande Tommy Gardell (s).
Bara tillåtet att korsa
Förslaget innebär också att Visborgsgatan enkelriktas från Skansporten till Artilleribacken. Syftet är att få bort trafiken norrut på denna sträcka.
Förvaltningen föreslår också ett antal nya gågator. Dessa är Södra kyrkogatan från Wallers plats till Stora torget och Hästgatan från Wallers plats till Stettinergränd. Och regeln som gäller för gågator är att fordon inte får föras på dem utom för att korsa dem undantaget transporter av gods eller boende till och från adress vid gågatan.
Minskad hastighet
Gårdsgata är ett relativt nytt begrepp i trafikmiljön innanför muren. Det finns bland annat en på Wallers plats idag. Men nu föreslås ett antal sträckor bli gårdsgator. Dessa är Hästgatan från Donnersplats till Stettinergränd och från Knägränd till Österport, Hamburgergränd och Bremergränd från S:t Hansgatan till Stettinergränd och många fler.
För gårdsgatan gäller att motorfordon får köras men endast på gångtrafikanternas villkor. Man får alltså inte köra fortare än vad gångtrafikanterna går.
Ett flertal gator föreslås också dubbelriktas. Dessa är Odalgatan, S:t Gertruds gränd, Smedjegatan, Specksrum, Rostockergränd, S:t Drottensgatan, Skolgatan, Västra kyrkogatan, Norra kyrkogatan, Slottsbacken, Mellangatan från Slottsbacken till Residensgränd, S:t Hansgatan mellan Slottsbacken och Hästgatan samt Hästgatan från Wallers plats till Mellangatan.
Men är det möjligt att dubbelriktat så många smala gator?
- Man får ta det försiktigare, säger Tommy Gardell. Jag tror i alla fall att det kommer att minska hastigheten i innerstan och kanske även minska på trafiken.
Förbud en omöjlighet
Syftet med hela utredningen är alltså att förbättra trafikmiljön för de oskyddade trafikanterna och öka säkerheten för de gående. Man vill också totalt sett förbättra trafikmiljön med tanke på att innerstaden är ett världsarv.
Hade det inte varit bättre att helt förbjuda trafiken i innerstaden?
- Det här kan vara ett första steg, säger Tommy Gardell. Men jag tror att det blir omöjligt att helt förbjuda trafik med tanke på boende och verksamheter som pågår i innerstaden.
Beslut i mars
Kjell Skalberg (c) ville ha mer mätbara förslag i trafikutredningen.
- Vi måste ta reda på vad vi vill med innerstaden, säger han. Är det en helt bilfri innerstad vi siktar mot? Hur rimmar det med näringsidkare och andra organisationer som verkar i Visby? Detta skulle jag vilja ha med i utredningen.
Nu vidtar alltså den politiska diskussionen och många kommer säkert att ha synpunkter på förslaget.
- Det är inte alls säkert att det kommer att se ut så här i slutändan, säger Tommy Gardell. Vi räknar med att ta beslut i mars nästas år.
Mer från tekniska nämnden på sidan 6.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!