Insatsrutiner får hård kritik

Såväl Norrlandsflyg som Sjöfartsverket får hård kritik av Statens haverikommission, som utrett räddningsinsatsen vid fraktfartyget Finnbirchs förlisning i farvattnen mellan Gotland och Öland.

Kalmar flygplats. Räddningshelikoptrar räddade 13 man från havet, men en av dem avled på grund av nedkylning.Foto: Scanpix

Kalmar flygplats. Räddningshelikoptrar räddade 13 man från havet, men en av dem avled på grund av nedkylning.Foto: Scanpix

Foto: Scanpix

Gotland2008-12-30 04:00
Den 1 november 2006. Det råder hårt väder med snöblandat regn och mycket grov sjö mellan Öland och Gotland.
Klockan 15.39 når ett Maydayanrop från svenskflaggade Finnbirch Sjöräddningscentralen i Göteborg. Då har fraktfartyget efter kraftiga rullningar blivit liggande med slagsida och lastförskjutning.
Besättningen består av 14 personer, som iförda räddningsdräkter samlas på däck i väntan på undsättning. Efter fyra timmar kantrar och sjunker fartyget. En besättningsman dras ner i djupet och omkommer. Övriga räddas av helikoptrar, men ytterligare en man dör på grund av nedkylning.

Insatsen
Scenen återges i detalj i Haverikommissionens 141-sidiga utredning av förlisningen och räddningsinsatsen. En mycket kort sammanfattning:
15.57 lämnar räddningshelikoptern LG 997 Visby och ungefär samtidigt lämnar en annan helikopter Ronneby. På plats vid Finnbirch gör båda samma bedömning. Vinschning är, på grund av väder och fartygets rullningar, inte möjlig - om inte besättningen kan flytta sig längre föröver. Det går inte; däcket är isigt och räddningsdräkterna otympliga.
19.24, när Finnbirch går under ytan, har båda helikoptrarna tvingats flyga mot Kalmar för tankning.
Sex minuter senare anländer räddningshelikoptern LG 992, som är stationerad på Arlanda. Efter 45 minuter har den lyckats vinscha upp sju personer ur vattnet och går fullastad mot Kalmar.
Visbyhelikoptern återvänder, kan fortfarande inte vinscha och flyger tillbaka till basen. Helikoptrar från Kalmar och Ronneby anländer, vinschar tre personer vardera och återvänder till fastlandet.
Sammanlagt deltar fem helikoptrar i insatsen. Flera Kustbevakningsbåtar försöker också undsätta, men vädret tillåter det inte.
Den 14:e besättningsmannen hittas först tre veckor senare, då en fjärrstyrd undervattensrobot undersöker vraket.

Analysen
Haverikommissionens analys av, och rekommendationer efter, räddningsinsatsen är:
Vinschning av besättningen från fartyget under dagtid (då Visbyhelikoptern anlände) borde ha varit möjlig.
Norrlandsflyg satte en befälhavare i Visbyhelikoptern med otillräcklig utbildning och erfarenhet att lösa en uppgift med för hög svårighetsgrad.
 Båda helikopterbefälhavarna har dock - utifrån rådande situation, egen erfarenhet och förmåga - fattat omdömesgilla och riktiga beslut när man avstod från vinschförsök.
Sjöfartsverkets krav på räddningsförmågan är otydlig i avseende på i vilket väder räddning ska kunna ske. "I svårt väder" räcker inte som precisering. Ett nationellt regelverk bör tas fram.
Sjöfartsverket bör se till att förändringar i sjöräddningsverksamheten, exempelvis när nya aktörer tar över, analyseras och riskbedöms.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!