Internationellt besök av lärare i Hörsne skola

Många av eleverna i Hörsne skola fick anledning att se på sin tillvaro med lite andra ögon efter fredagens internationella besök. Skolan besöktes nämligen av lärare från Ungern, Slovenien, Estland och Grekland och dessa lärare svarade bland annat på elevernas frågor om de respektive ländernas syn på skolmat, skolböcker, läxor och mycket annat.
Slutsatsen kan inte gärna ha blivit någon annan än att svenska skolbarn på många sätt har det bättre än andra.

Gotland2005-01-17 06:00
Hörsne skola är en ganska liten, idyllisk och lite sliten skola på landsbygden med ett 90-tal elever från förskoleklass till sexa. Här finns ett stort intresse för internationalisering. I höstas fick skolan ett EU-stipendium, vilket gjorde det möjligt för lärarna Birgitta Svedjer och June Norrby att åka till en lärarträff på Irland. Till denna träff kom 36 lärare från 24 länder. Lärarna var tillsammans under en veckas tid.
För en del av deltagarna sa det ?clic? (culture, language, innovation, corporation) och de som ingick i en sådan grupp där man fann varandra fick möjlighet att gå vidare med utbytet och besöka varandras skolor.
Detta är bakgrunden till varför Birgitta Svedjer och June Norrby i fredags kunde välkomna Helena Turinek, Slovenien, Agnes Kollar Bakacsine, Ungern, Georgios Georgopoulos, Grekland samt Ene Tapas och Lidia Kolar från Estland till sin skola.

Eleverna dras med
Att lärarna kommunicerat under tiden fram till fredagens träff kunde man förstå av en utställningsvägg i skolmatsalen. Där hängde bland annat många julhälsningar från eleverna i de olika länderna och man kan konstatera att sederna när det gäller julkort är lite olika. Man kunde också konstatera att det kan bli lite svårt med grekiskan i skrift.
Det fanns också i matsalen stora väggtidningar där elever från de olika länderna presenterade sitt land. Men det viktigaste nu var förstås att lärarna fick träffas och jämföra sina erfarenheter och lära av varandra. Lärarutbytet innebär också att eleverna dras in i projektet. I fredags hade eleverna från förskoleklass till sexan förberett sig för besöket.
De allra minsta har tränat in en sång om färger ? på engelska. Och så lärde de ut vårt svenska alfabetet till gästerna. I femte klassen blev det en frågestund där eleverna både fick fråga och svara. Lite nervöst var det förstås för femmorna att för första gången på riktigt allvar tillämpa engelskakunskaperna, men även om inte allt blir grammatiskt rätt och riktigt går det utmärkt att kommunicera visade det sig.
Eleverna fick veta en hel del, bland annat att i Grekland får eleverna själva ta med sig mat till skolan. De slipper hemläxor men det beror på att de har långa dagar i skolan. I Estland däremot kan man räkna med att eleverna har läxor att brottas med ett par timmar dagligen. I de flesta länderna som var representerade får eleverna betala för pennor och radergummin liksom för skolmaten och läromedlen. I vissa länder är avgifterna behovsprövade, men rent generellt kan man säga att inte i något av länderna är förmånerna så stora som i Sverige.
En av frågorna som dök upp gällde respektive skolors ålder. Motfrågan blev förstås hur gammal Hörsne skola är. En pojke i femman påstod att skolan var bygd 1905, men för säkerhets skull fick han snabbt springa ut och se efter vad det står för årtal på skolan. Jodå, det står 1905 och det betyder ju att det är dags för 100-årsjubileum i år.

?A special place?
Det internationella besöket i Hörsne uppmärksammades av kommunen genom att kommunalrådet Brittis Bentzler var där liksom biträdande kommundirektören Claes Kullberg. Som en gåva fick besökarna en kasse innehållande bland annat en bok om Gotland och varsin svart t-shirt med texten ?Gotland a special place?. Besökarna fick under helgen möjlighet att förvissa sig om att det fanns teckning för denna text
? Det här projektet kommer att pågå under tre år, berättade Birgitta Svedjer.
Lärare från Hörsne kommer vid flera tillfällen under projekttiden att kunna resa iväg och hälsa på kollegorna i de andra EU-länderna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om