Internationellt lärarmöte i Dalhem från skolor i England och Finland

­ Eleverna är vår gemensamma nämnare. Barnen är så lika överallt, men i skolorna har vi olika arbetssätt. Därför är det viktigt att få kontakt med varandra och lära känna varandras pedagogik.

Gotland2002-02-02 04:00
Detta är nu möjligt genom ett pågående internationellt EU-projekt. Just nu möts lärare från England och Finland i Dalhems skola på Gotland.
Här dominerar exklusiva intervjuer med "Foppa" och "Farmen-Benny" förstasidan på det senaste numret av "Draknytt". Här drivs kafé, hantverksgrupper jobbar och trädgårdsgruppen blomstrar.
En utställning berättar om kontakter med England och Finland. Och i lärarrummet hörs finska, engelska och svenska. Det är sju lärare från Finland och England på Gotlandsbesök.
­ Vi har ett eget litet nätverk i EU-projektet YEAC, youth, entrepreneurship, activity and creativity, berättar Charlotta Danielsson som är lärare i Dalhem skola.
I detta nätverk ingår skolan i Dalhem, Mellis School i Suffolk i England, samt Huutoniemi skola och Huvikumpu-Villavillekulla-skolan, båda i Vasa i finska Österbotten.
<span class=MR>Kontakter 1997</span>
Initiativet på Gotland togs från början av barn- och utbildningsförvaltningen med Jörgen Jonsson som koordinator för ett internationellt samarbete inom EU-ram.
­ Våra egna kontakter inleddes 1997 då lärare från skolan i Dalhem besökte kollegor i England. 1998 kom skolorna i Vasa med, berättar Charlotta Danielsson som nu är koordinator för projektet i Dalhem skola.
Under åren somhar gått har lärare och elever från skolorna i Dalhem, Suffolk och Vasa hållit aktiv kontakt. Brev och teckningar, sagor och pedagogiska tips, har bytt adresser och nu träffas lärarna igen.
­ Vi var senast på ön i somras och är glada att kunna komma hit igen, säger Katrinna Rinne som är en av lärarna vid Huutoniemi skola. Bredvid henne står Jukka Jalkanen som är huvudlärare och Sarita Houtsonen som är förskollärare vid Huvikumpu- Villavillekulla-skolan. I famnen håller de Timo och Eero, två waldorfinspirerade mjuka tygdockor som de glömde vid det senaste besöket i Dalhem.
­ Härligt att ses igen, säger de och får medhåll av förskolläraren Ulla Hakala från samma skola. Bredvid väntar elever från femte klass i Dalhem. I går blev det tillfälle att skicka med nyskrivna brev till vännerna i Huutoniemi skola.
­ Jätteroligt att ni skriver till varandra, säger lärarna Katrinna Rinne, Anne Viitasalo och Tarja Thukanen som för med korrespondensen hem till sina elever i Österbotten.
<span class=MR>2 800 euro till Dalhem</span>
Projektet YEAC finansierar både inre och yttre verksamhet i de tre skolorna där Dalhem skola som koordinatorskola får mest projektpengar, 2 800 euro (26 000 kr) per läsår.
­ Projektpengarna har underlättat våra kontakter och gjort det möjligt för oss att resa till varandra, träffas och köpa in material, berättar lärarna. I går blev det tillfälle att närmare studera olika aktiviteter och pedagogiska grepp i Dalhem skola.
Draknytt heter skoltidningen som görs inom projektet där. Den har just kommit ut med ett nytt nummer, det sjunde sedan starten. Att göra skoltidningen är ett arbete som ingår i EAC, entrepreneurship, activity and creativity. Det är ett EU-projekt som Dalhem skola varit engagerad i och som sedan i juni förra året och som nu fortsätter i projektet YEAC, där y står för youth.
­ Inom projektet ryms skolarbete i samverkan med arbetsliv och internationalisering. I samarbetet med skolorna i Finland och England skriver barnen egna sagor och berättar om sig själva, presenterar Sverige och Gotland och i utbyte får vi detsamma från England och Finland, berättar Charlotta Danielsson.
<span class=MR>Utåtriktat arbete </span>
Dalhem skola satsar också på utåtriktat arbete och samarbete med näringslivet genom företagsbesök och kontakter med olika yrken. Samtidigt poängteras det inre arbetet.
­ Vi inriktar oss mest på det inre arbetet, som i "sagotering" berättar pedagogerna från Vasa.
"Sagotering" betyder att barnen hittar på sagor som de ritar bilder till och får hjälp med att skriva ner. Materialet samlas sedan i en "sagoteringsbok".
I går var det erfarenhetsutbyte mellan gästande lärare och presentutdelning till elever i Dalhem skola. Under detta tredagarsbesök hinns också med en utflykt till Östergarnslandet och en dag i Visby.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!