Italienfärjan ersätter lilla snabbfärjan från slutet av juni

Sent i torsdags kväll löstes den sista knuten upp. Och nu är det klart att Italienfärjan sätts in i gotlandstrafiken.
Från månadsskiftet juni/juli ersätter den nybyggda färjan HSC/Gotlandia.

Gotland2006-03-25 06:00
Turerna har varit många, men efter att båda parter backade på var sin avgörande punkt kunde man i torsdags kväll enas om en uppgörelse.
Det var Destination Gotlands vd Sten-Crister Forsberg och Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert som via telefon redde ut de allra sista tvistefrågorna och träffade den slutliga överenskommelsen.
-De har tagit bort sina skrivningar om den kommande skiljedomen från avtalet, vilket vi krävt. Samtidigt har vi har lagt till en skrivning om vattentäta garantier för att kostnaden för Rikstrafiken inte kommer att öka, vilket de krävt, förklarade Sten-Crister Forsberg för GT i går förmiddags.

Parterna överens
Avtalet är visserligen inte undertecknat än, men parterna är helt överens.
Den nya snabbfärjan, som byggs i Italien, väntas till Sverige och Gotland i början eller mitten av maj och Sten-Crister Forsberg räknar med att hon sätts in i trafik i månadsskiftet juni/juli. Nybygget ersätter då nuvarande lilla snabbfärjan, HSC/Gotlandia.

Ökad kapacitet
Det här innebär ökat kapacitet i färjetrafiken. Italienfärjan tar 80 passagerare fler än HSC/Gotlandia (780 mot 700) och cirka tio fler bilar .
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!